Friday, 18 May 2018

NASI GORENG SUP CENDAWAN ..SAHUR HARI KE-2

Nasi Goreng Sup Cendawan ....
Untuk Sahur hari ke-2
Pagi hari Jumaat yang berkat..
Sebab Hari Jumaat bulan Ramadhan..


Sepinggan Nasi Goreng
Dua batang sosej cheese
Nasi goreng ni mak aku cakapnjust guna pes tomyam jer..
Sebab aku ngan abang memang suka Nasi Goreng Tomyam...even waktu pagi untuk sahur
Mak aku memang selalu masak NASI GORENG TOMYUM macam kat sini....


Sorang semangkuk Sup Cendawan..
Bukan Sup Krim Cendawan...
Kalau Mushroom Cream Soup memang aku suka..
Tapi mushroom cream soup hanya sesuai makan ngan roti Perancis..
Yang ni sebab nak makan ngan nasi goreng..
Mak aku cakap kena buat clear soup

SUP JERNIH CENDAWAN 
1 pack cendawan shemeiji
1/2 batang carrot
1 tangkai daun sup
¹ sudu minyak
1/2 bawang besar
1 bawang putih
1/2 sudu teh garam
1/4 kiub bilis

1. Panaskan minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih cincang
2. Bila bawang nampak jernih masukkan 2 cawan air bersama garam dan kiub bilis
3. Biar mendidi dan masukkan carrot yang dipotong
4. Potong bahagian akar cendawan dan masukkan dalam sup
5. Masak sekejap sahaja dan sesauaikan rasanya



Cendawan shimeiji...
Mak aku jer suka cendawan ni
Aku lagi suka Cendawan Enoki yang kecik2 tu
Kalau masak tomyum sedao baq ang..
Kalau letak daa Nasi Goreng ni pun sedap
Tapi mak aku asyik beli cendawan shimeiji minner sekarang ni..


Hmmmm.....itulah menu sahur hari Ke -2....
Ok..bye...

3 comments:

  1. salam Ramadan

    sedapnya makanan..suo cendawan..nice...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kiter lagi suker mushroom cream soup...
      makan ngan gerlic bread...mmm walla....

      Delete
  2. kalau makan cream sup tombam nanti... lomak banyak sangat, sup clear elok cam orang jopun jo .. sobab tu orang jopun solim solim ... kocik ajo.

    ReplyDelete