Thursday, 3 May 2018

LAKSA KUAH LEMAK.KEDAH

Laksa Kuah Lemak Kedah..
Kena letak nama Kedah sebab kalau x letak nama Kedah..nanti ada yang keliru..
Sebabnya kalau Kelantan tu Laksanya Kuah Lemak juga..
Tapi kalau Laksa Kelantan aku tahu kuahnya lemak warna putih...sama kuah Laksam
Kalau Kedah nyer versi..kuahnya lemak macam kari..
Mak aku cakap kat Kedah pun ada Laksam..
Tapi kuah Laksam Kedah sama  macam kuah Laksa Lemak Kari ni la...
Haaa...orang Klate kalu gi Kedoh..jange peliks plak kalu demo napok Laksey diKedoh kuoh dio warna oreng mace kuah kari..
Moga memey lagu tu Laksey di Kedoh..!

Haaa...hangpa hat oghang Kedah pun..
Kalau pi Klantan..hangpa jangan dok buat peghak plak..pasaipa kuah Laksam Kelantan qona putih...Dah memang Laksam depa lagu tu..

So...ikut tekak masing2...
Kalau nak senang ikut jer tekak macam aku..
Semua makanan aku suka ..!
Hahaha...tapi masalahnya kalau gumuks ..
Aku x bertanggungjawab yer..!!
Hahahaha...



Laksa ni mak aku masak hari Selasa..
Cuti Labourday....
Tapi labour jer yang cuti...
Hahaha...tapi kau nampak tukang cat bangunan semua still kerja...
x cuti pun...
Sebenarnya labourday untuk siapa bercuti..???


Mak aku selalu kalau masak laksa mesti masak Laksa Lemak versi Kedah ni..
Jarang mak aku masak  Laksa Asam utara...
Mak aku cakap sebab mak aku x pandai nak masak Laksa Asam
Lagi satu sebab mak aku kata kalau masak Laksa Lemak ni semua orang boleh makan...
Sebab xde guna belacan...
Selai Laksa Lemak Kedah ni...
Tapi mak aku pernah jer masak LAKSA KELANTAN kat sinii...
Selain Laksa Kelantan...ada jugaLAKSAM KELANTAN kat sini....



LAKSA KUAH LEMAK KEDAH..mak aku

1 paket laksa kering jenis halus

Bahan Kuah:
1/2 kg ikan -agak-agak 5 ekor ikan selayang
(rebus bersama 3keping asam gelugur)
1 labu bawang besar
1 cawan santan pekat
9 cawan air(sebagai panduan- boleh adjust)
1paket kecil rempah kari ikan(1 1/2 sudu besar)
5 asam keping
1 bunga kantan @5 tangkai daun kesum
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 sudu minyak
Garam secukup rasa

Bahan Ulam:(ikut pilihan sendiri)
- daun selom
- daun putat
- Timun
- bawang besar
- cili padi
- Limau nipis

1. Ikan diasingkan tulangnya..
    - Blend isi ikan dengan 4 cawan air.Ketepikan
    - Blend pula tulang2 dan kepala ikan dengan 3
      3 cawan air..tapis dan campur dalam isi ikan
      untuk mudah agak kepekatan kuah nanti.
   
2. Blend pula bawang besar dengan 1 cawan air hingga halus..ketepikan

3. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih.Kemudian masukkan serbuk kari dengan 1 cawan air ..Masak hingga naik minyak..

4. Masukkan bawang blend dan biar mendidih sekejap supaya sebati dengan serbuk kari.

5. Masukkan bahan isi ikan yang diblend dan masak lagi hingga mendidih.Masukkan juga asam keping,garam dan bunga kantan.

6. Masukkan santan pekat dan kacau sebati..
    Biar mendidih perlahan dan rasa asam garamnya..jika kuah terlalu pekat tambah air panas...kerana kuah x perlu terlalu pekat..Bila sejuk kuah akan jadi semakin pekat.

Seperiuk Kuah Laksa sedang mendidih ..
Live dari atas dapur
So..kalau periuk tu sememah...standard la kan..
Sebab dalam Barefoot Contessa..cheff Ina Gartin cakap ...kalau masakan homemade...x perlu perfect...
Hahahaha...kalau setuju ikut..
Kalau x setuju xyah ikut..
Tak paksa pun...


Laksa versi halus...
Selalunya laksa ni mak aku cakap digunakan untuk versi Laksa Siam..
Laksa Siam mak aku kata macam Laksa Lemak Kedah juga tapi kuahnya lebih beremopah dan berlemak..
Pastu dibidangkan bersama sedulang ulam- ulaman yang tidak dipotong..
Ulamnya banyak dan berbagai jenis macam ulam makan ngan nasi...
Tapi selain ulaman biasa seperti selom..timun,bawang bagai...wajib ada ulam kemangi a.k.a Thai Basil..
Mmmm....


Ni ulam mak aku nak makan ngan Laksa Lemak Kedah tu la..
Sebab hanya berdua ngan mak aku...
Aku plak x suka ulam kalau makan laksa...
So...ulam tu hanya untuk mak aku jer lah...


Dah makan..
Dah snap pic..
Baru perasan macam ada yang kurang dalam laksa tu...
Mmmmmm...apa ye...??
Aaaaaaa.....telur rebus..
Camaner la boleh tertinggal telur rebus...

No comments:

Post a Comment