Wednesday 15 July 2020

MACARONI SARDIN BAKAR(PKPP-COVID 19)

Pagi semalam mak aku ada masak macaroni Sardin
Mmm... Mampu tengok jer sebab ada sardin
Tak berani nak makan
Takut gatal mata
Makan roti jerk


Sebab hanya abang yang makan macaroni tu
Ada banyak berbaki banyak lagi sebab hanya abang yang makan
Kakak x makan sebab dah sama-sama beli roti kat HUKM
Petang lak dah makan Nasi Daging Panggang
Mak aku soh panaskan macarobi tu & simpan dalam peti ais
Nanti sok pagi leh buat Bake Mac
Alllaaaaaaa.....
Mestilah aku x dapat makan coz ada sardin
Mmmmm...mesti mak aku buatkan akanan lain untuk aku


Bake Mac ni pun hanya kakak ngan abang yang makan
Mak aku soh habiskan jer
Mak aku x sempat makan sebab masa gi kerja mac ni masih dalam oven


Mac Goreng Sardin jerTapi mak aku cakap ltak telur
Pastu  mak aku letak slice cheese on the top



MACARONI SARDIN
1pack mini macaroni
(guna mini mac lagi cantik
Kalau mac biasa tu nanti kembang besar)
2 tin sardin/macerel
2 pokok daun sup:cincang
1 sudu garam
1 sudu lada sulah
1 sudu chilly flakes(boleh tambah jika nk. Lg pedas)
3 sudu minyak
1 bawang holland-cincang
3 bawang putih - cincang

1. Jerang air untuk rebus macaroni
2. Panas minyak & tumia bawang holland & bawang putih.
3. Bila harum masukkan sardin & sosnya. Sementara tu rebua macaroni hingga lembut
4. Tambah garam, lada sulah ke dalam sos sardin & masak hingga naik minyak
5. Tapis macaroni & masukkan kedalam sos yang sedang mendidih
6. Gaul rata & taburkan chilly flakes..
7. Sesuaikan rasa & tabur daun sup cincang

*** Untuk alter buat Bake Mac
- Untuk anggaran 4 cawan Macarani Goreng ni gunakan 6 biji telur
- Pukul telur + sikit garam,lada sulah & daun sup cincang
- Sapu loyang dengan butter & tuangkan campuran macaroni & telur.
- Letakkan cheese slice & bakar 200* selama 45 minit

 

Wei......bila bake dia x melting la
Stay macam tu juga
Tak tahu lak aku yang ada cheese yang memang xkan cair walau dibakar
aku ingatkan semua cheese akan cair bila dibakar
Hihihihi
Dah brown kat atas dia pun masih x melting
bila makan rangup la plak cheese tu
Hahahaha
Aku belasah kutip makan cheese tu sebab sedap
Rangup & lemak

Nasib la
Tak dapat makan mac sardin
Dapat kutip makan cheese rangup tu
Sedap la
Lain kali nak beli lagi lah cheese ni
Nak bake sampai garing nak makan macam nachos
hahahah


makan ngan sos cili

2 comments:

  1. lama aunty tak buat macaroni bakar ni. selalu kat rumah lepas rebus macaroni, sama ada goreng pedas atau siram jer dengan sos cheese prego, yummyyyy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uish...
      Sos cheese...
      Saya sukka...saya sukka
      Sedap oooooo

      Delete