Monday 20 July 2020

MIHUN LADA HITAM - RINDU BAWA BEKAL(PKPP-COVID 19)

Mak aku masak Mihun Lada Hitam untuk breakfast & bekal..

 Dah lama juga mak aku x masak Mihun Lada Hitam ni..
Eh, lama ker.??
Mmm... Lama la juga
Last masak minggu lepas kot😁
Lama la tu kanaaa
Sebab aku suka

 Aku suka rasa lada hitam
Kalau tergigit lada hitam
Waaaa.. sedap walaupun pedas
Tapi pedas dia x la macam pedas cili
Pedas lada hitam ni pedas yang sedap & ada taste la
Sebab tu aku suka
Kalau makan kat McD memang aku akan amik sachet lada hitam tu banyak2..

Mak aku cakap lada hitam ni asal dia warna hijau
Dijemur kering hingga lulit dia berkedut hitam
Aku pernah tengok pokok & buah lada hitam  fresh ni kat Sarawak
Masa kat Sarawak lada hitam bukan sahaja dijadikan rempah masakan tapi juga ada gula-gula lada hitam & bermacam product  myang menggunakan lada hitam
Mak aku cakap lada hitam yang fresh sedap dijadikan ulam..
Mmmm... Aku belum pernah try



MIHUN LADA HITAM
1 Paket mihun- rendam 15 minit
1 mangkuk isi ayam- gaul dengan 1 suduvteh garam
1 kiub ayam
1 batang carrot- potong jejari halus
1 bawang besar
5 bawang putih
2 cili merah
2 sudu lada hitam tumbuk
1 sudu teh garam
1/2 cawan minyak
1pokok daun sup
1 pokok daun bawang

1. Panaskan minyak & tumis bawang besar dan bawang putih cincang.
2. Tambah ayam yang sudah digaul sedikit garam supaya tidak melekat dikuali.
3. Tambah kiub ayam,garam,carrot & 1 cawan air.
4. Masukkan mihun yang direndam tadi dan biarkan nampak mendidih dibawahnya sambil dikacau sesekali.
5. Bila air nampak kering..hendaklah selalu dibalik2an mihun supaya tidak berkerak.
6. Tambah cili hiris dan gaul rata.
7. Taburkan lada hitam tumbuk dan gaul rata.Lada hitam ditabur akhir sekali supaya kekal bau harum lada..
8. Tutup api dan tabur daun sup daun bawang.

Bekal mak aku & bekal abang...
Huhuhu tetiba rindu lak nak bawa bekal gi sekolah macam dolu-dolu...
Sejak Tahun 1 hingga form 5 memang setiap hari mak aku masak bekal untuk aku,.
Kakak & abang pun sama bawa bekal sampai form 5
Now dah lebih 1/2 tahun tinggalkan sekolah & 1/2 tahun juga dah x bawa bekal
Huhuhu

2 comments:

  1. Esok bila kat kolej bawa le bekal. Kalau duduk Asrama kampus makan layering bawa Tupperware bubuh lah breakfast Dalam Tupperware.

    Kalau rajin beli roti sebantal Dan cheese butter. Letak jam .. tuna etc. Sure ok punya... In between kuliah bokeh makan. Bungkus Dalam Tupperware atau Ziploc.
    Tapi kalau Ziploc balik basuh boleh recycle.
    Vila pergi Bandar terengganu kat kedai pasar Ada Jual serunding etc ... Beli la.. stock makan dgn roti...
    Kita hi kerja bawa bekal Tu juga kalau ada stock.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Sha Allah..
      Kitet akan cuba
      TQ sis nor atas idea...
      Kiter lum leh nak bayangkan kehidupan dikolej sebab x pwrnah tinggal kat asrama...

      Delete