Wednesday 22 July 2020

KARI TELUR AYAM + BENDI(PKPP COVID 19)


Kari Telur Ayam + Bendi
Mak aku masak

Namanya Kari Telur Ayam..
Sebab guna telur ayam
Tapi bukan ayam putih tu yang bertelur
Ayam tu x boleh bertelur
Ayam tu hanya mengeram telur jeršŸ¤£
Pun x pernah menetas pun
Hahaahaa...

Dah lama mak aku x beli ayam
Sebab aku masih pantang ayam
Telur pun aku berani nak makan
Hanya makan ikan
Tapi mulai minggu ni aku dah berani dah makan ayam
Heeee.. Semalam mak aku belikan ayam goreng untuk aku
Ayam Goreng Singgit kat simpang kuaters tu


KARI TELUR AYAM + BENDI
5 biji telur ayam (rebus & kupas)
10 bendi
2 paket kecil rempah kari ikan
(+1 cawan air)
1 asam keping
1 sudu teh garam
1/2 kotak kecil santan + 2 cawan air

Bahan Tumis;
3sudu minyak
2 bawang merah
2 bawang putih
1 sudu teh halba campur

1. Panaskan minyak & tumis semua bahan tumis hingga garing & biji sawinya meletus-letus
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh.
3. Tambah asam keping, garam & masak hingga naik minyak.
4. Masukkan telur & santan yang dicampur  air.
5. Bila mendidih baru masukkan bendi & perlahankan api biar mendidih perlahan beberapa minit supaya kuah pekat & naik minyak
6. Sesuaikan rasa

Lauk aku...
Walaupun ada Kari Telur
Aku masih pantang makan telur
So, makan nasi lauk ikan
Ikan Dory Goreng vs Kicap jer
Letak skit minyak goreng ikan

Pun seddaappppp


No comments:

Post a Comment