Thursday 19 September 2019

IKAN DORY GORENG CELUP TEPUNG RANGUP

Ikan dory Goreng Celup Tepung
Sedap
Rangup


Makan cicah sos & mayo pun dah sedap
Kalau ada blackpepper  & fries lagi sedap
Jadi Fish & Chip


Ikan dory kena defros dulu sebab beku
pastu basuh & slices
Nak buat pun macam senang jer
Heeeee...macam la
Tapi aku memang x buat
Mak aku yang buat

Guna TEpung Pedas Adabi



Ni mak aku cakap just tepung adabi tu + air SAHAJA
Takde ingredients lain
Nampak mak aku bancuh macam cair
Tapi aku nak tepung dia tebal
Rupanya mak aku cakap ni baru 1st step
Bancuh tepung cair jer & rendam dory slices
Lagi lama rendam lagi sedap coz isi dia absorb flavour tepung tu


PAstu gaul plak tepung adabi yang kering ( tak campur air)


Buat sampai habis sebelum goreng
PESAN MAK AKU..Part ni silalah gaul guna chopstick atau garfu
Kalau guna tangan  nanti tepung lebih banyak lekat kat  jari
So...guna jer garfu
Takdelah nanti ko tergoreng tangan yang dah salut tepung
hahaahaha

Pasti Goreng la sampai krup krap krup
Mak aku cakap sama jer ngan buat Chicken Pop Corn
Buat guna seafood pun boley


4 comments:

  1. Step last tu, selalu Aunty masukkan tepung dalam plastik, lps tu masukkan bahan yg kita nak salut tu & goncangkan plastik sampai semua bahan nak goreng disalut tepung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaa... Menarik tips tu...
      Mesti mak kiter tak tau tu..
      Nanti kiter panjangkan ke pengetahuan mak kiter TQ aunty.. Seronoknya auntu dapat gi Sandakan... Sana xde jerebu ke..?

      Delete
  2. John dory isi.ikan tebal. Ikan sebelah kat laut sejuk tebal juga ISI..kadang said kecik tak juga..tapi mahal.gak fillet ikan sebelah Yang besar..sebab org tak reti makan ikan
    Bertulang.anyway..ikan putih ni Suma.sedap buat soup.soup rempah atau soup plain...

    Cuti cuti Tu jgn lupa belajar cik.

    ReplyDelete