Sunday 8 September 2019

PUTU PERAK vs SATE DAGING

Tadi petang mak aku ajak gi Pasar Malam
Kata mak aku nak beli Putu Perak
Putu Perak?
Ye... Mak aku cakap Putu Perak
Kalau Putu Piring, Putu Mayam aku tahu ier
Putu Bamboo pun aku tahu sebab dulu masa selalu ulang alik hantar & amik kakak kat Segamat memang mak amu akan singgah beli Putu Bamboo World kat hentian sebelah hiway PLUS tu


This is Putu Perak
Mak aku beli 14 pcs
Haaaaa... Banyak kan
Bit, ni just buka pack yang ada 4 pcs jer


4 pcs ni pun x habis mak aku makan
Hanya makan 2 pcs jer
Sedap ker Putu Perak ni
Mmmmm.....jap nak rasa


Mak aku  belah kuih Putu Perak ni
Ooooo... Dalamnya ada inti kelapa
Bila makan bahagian luar tu rasa putu la
Ada sikit manis + bau macam nasi skit
Mak aku kata sebab Putu Lerak ni dibuat daripada tepung Pulut +gula
Tapi bukan la rasa macam buah melaka
Xde rasa kenyal melekit pun
Tapi rasa liat2 gebu
Mak aku cakap coz nak buat kuih2 putu biasanya tepung bukan diuli tapi just direnjis air hingga lembab tapi masih berderai
Sebab tu kuih2 putu like putu perak. I, putu liring@ putu bambu bila kita makan akan rasa sedikit berderai
Bezanya Putu Perak ni ni mengginakan inti kelapa didalmnya
Kelapa tu plak lemak masin
Manakala kuih luarnya sedikit manis
Not bad la...
Tapi aku just makan 1/2 pc jer
Memang pernah nampak beberap kali mak aku beli
Tapi aku x pernah try makan pun
Kali ni ada sebab aku try rasa...
Sebabnya beria mak aku nak beli Putu Perak ni sampai 14 pcs
Makannya 2 pcs jer
KENAPA BELI BANYAK?

  Beria2 mak aku soh snap pic gerai Putu Perak ni..
Kenapa?
Mak aku cakap ada kawan sekerja mak aku craving Putu Perak siap tanya dalam group whatsApp sebab tak tahu nak cari kat mana
Mak aku cakap mak aku ada respon bgtau Putu Perak ni memang nampak dan pernah beli ada jual kat Pasar Malam erea Lake Field..
Pasar Malam kat situ 2x seminggu
Rabu & Sabtu
Tapi malangnya hari Rabu tu mak aku cakap kawan yang craving tu dah gi tapi xde Putu Perak ni..
Mak aku cakap mak aku feel guilty la sebab mak aku yang cakap kat pasar malm tu ada jual Putu Perak ni
So.. ni nak pastkan memang ada Putu Perak tu, mak aku ajak aku gi



Memang confirm ada la
Kata mak.... Memang Pakcik ni nual Putu Perak sejak kurun ke-20 lagi
HAHAHHAA
Kata mak aku sejak tahun 90-an memang mak aku selalu beli Putu Perak kat Pakcik ni @ Pasar Malam
Hingga tapak Pasar Malam ni dah beberapa kali berubah kerana memberi laluan pembangunan, pak cik ni turut berpindah ikut tapak pasar malam baru dan setia menjual Putu Perak & Air Soya sejak abad 20
Uish... tahun 1990-an memang la kuru a.k.a Abad ke-20
Now tahun 2000-an disebut abad 21
Mmmm. memang dah lama la pkcik ni jual

Mak aku soh snap pic nak hantar pada kwan mak aku tu nak soh dia datang beli coz memang confirm Putu Perak ada jual
Tapi x lama pastu mak aku cakap kawan minta tolong mak aku belikan sebab beliau memang craving nak makan tapi beliau masih kt airport tak tahu pukul berapa nak sampai.
Kalau dah tengah malam mstila pasar malam dah tutup
Makanya maka aku belikan 10 pcs untuk mak aku nyer kawan tu
4 pcs lagi mak aku beli extra untuk sendiri makan
Makanya mak aku kata nak tidur kat hall jer coz takut nanti kawan mak aku datang x sedar plak..
Pukul 10 nampak mak aku dah hanyut dengar handphone loudspeaker pegang kat tangan
Hahahaa
Mak aku cakap inilah yang dikatakan perkara yang paling berat adalah AMANAH
Pukul 11 pm 1 rumah bergema ringtone handphone mak aku
Boleh bangunkan semua orang yang tidur oooo..
Kelam kabut mak aku cari tudung & pergi tunggu kat guard house
Kenapa la mak aku beria sangat nak nyusahkan diri?
Mak aku cakap kalau orang preggy nyer craving memang lain macam
Kata mak aku lgi selalunya kalau orabg preggy nyer craving memang suzah nak cari walaupun waktu lain memder tu semua ada jer..
Kata mak aku kalau kita penuhi hajat orang lain.. Semoga orang akan gembira
Kita jangan harapkan orang tersebut yang akan hargai atau balas
Tapi kita kena percaya & yakin waktu kita berhajat sesuatu Allah akan balas @ Allah hantarkn orang lain untuk bantu kita dan gembirakan kita
Mmmmmmm.... ntahlah...


Haaaa... Sambil visi beli Putu Perak
Mak aku belikan juga sate untuk dinner
Jarang mak aku suka sate
Selalu kalau beli sate pun mak aku x makan sangat
Tapi ni dah kenapa?
Takkan mak aku craving juga?
Hahahaha
Kata mak aku bau sate tu dibakar macam sedap


Tapi bila dah bawa balik
Mak aku cakap x seindah bau
Dagingnya keras hangus
Kuah dia pun not our taste
Mak aku cakap xleh tandingi Sate Hj Samuri juga
Mmmm... dah tu xkan nak gi Kajang?
Akhirnya memang x habis
Kalau abang ada mungkin habis
Tapi abang balik Kedah sejak Jumaat lagi
Abang kata sebab rindu nak jumpa nenek & Aqil..



4 comments:

  1. Salam
    .......jika permudahkan urusan orang insha'Allah dipermudahkan urusan Kita..terutama disaat memerlukan. Betul... Tu contoh terbaik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. In sha Allah...
      Moga Allah penuhi hajat kiter nak dapat cemerlang dalam spm nnti.. Amiinn

      Delete
    2. Diiringi dengan usaha Yang keras..seratus peratus focus...

      Delete
    3. 🙈🙈🙈......in sha Allah

      Delete