Monday 2 September 2019

SOSEJ MASAK KICAP PEDAS, JERUK. MANDAI GORENG, & TELUR DADAR GARING

Sosej Masak Kicap Pedas
Lauk ekspres hari apa ntah
Untuk dinner

Kalau mak aku masak sosej ni
Kira lauk ekspress la kata mak aku
Mk aku cakap masak lauk sosej sebab lauk lain tengah keras beku x defross

Lauk sosej jer yang cepat selain telur
Tapi aku suka lauk sosej masak kicap ni
Sedap giler baq hang..
Ke..... Aku yang tengah lapar...?
Hahaha... x kisah lah
Yang penting sedap



SOSEJ MASAK KICAP PEDAS
10 batang sosej ayam
1 bawang besar
5 cili padi
¼ sudu teh pes asam jawa + ¼cawan
¼ caaan kicap lemak manis
garam jika perlu
Daun sup
2 sudu minyak
2 sudu cili blend * bawang

1. Potong sosej dan siapkan bahan lain
2. Panaskan minyak dan tumis sosej hingga harum
2. Masukkan cili blend dan msak hingga njk minyak
3. Tambah kicap, air asam dan bawang besar hiris
4. Bila mendidih mashkkan cili padi dan masak hingga pekat
5. Sesuaikan rasa & tabur daun sup

Jeruk Mandai Goreng Cili Bawang
Lauk fav mak aku
Asal musim cempedak memang mak aku akn buat stok Jeruk Mandai
Ni stok kulit cempedak yang bawa balik masa Raya Haji

Telur Dadar Garing

Ni x ingat dah masak apa..
Rasanya ni baki Asam Pedas Sardin.
Maknanya lauk ni hari berikutnya selepas masak Asam pedas Sardin..

2 comments:

  1. Sedapnya lauk mak awak masak.. sure bertambah nasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap3.. Heee. Makan time lapar giler lak. Uih...

      Delete