Friday 6 September 2019

SAMBAL TUMIS TERUNG PIPIT vs TELUR IKAN GORENG

Sambal Tumis Terung Pipit
Lauk semalam nyer dinner
Dinner petang la
Sambal Tumis Terung Pipit ni fav mak aku
Aku makan sambalnya dengan bilis jer
Terung tu kalau tercedok (memang tercedok la kalau dah meriah terung tu kan...!
Haaaa... memang aku akan kutip terung tu & letak dalam pinggan mak aku
Tak tahu kat mana sedapnya Terung Pipit tu
Yang membolehkan sstiap bulan mak aku akan beli dan masak sambal
Banyak kali juga mak aku masak tapi sengaja x post pun sebab kadang mak aku masak sikit jer untuk makan sorang
So.. pic x cantik pun nak letak
Kadang masak banyak pun memang mak aku jer makan
Aku.. Abang... Kakak memang xmakan la terung pipit ni
Walaupun rupanya cantik tapi aku cannot go
Mak aku cakap nanti dah tua mungkin aku akan suka
Coz kata mak aku dolu2 pun hanya nenek yg suka...
Mak aku kata dolu2 pun mak aku x makan terung pipit
Tapi manusia bersifat baharu
Berubah dengan waktu

Aku x percaya tapi mak aku bagi bamdingan
Kata mak aku dolu2 masa kanak-kanak dan remaja kalau diberi pilihan nasi lauk ikan masin dengan jajan
Pasti mak aku akan pilih jajan.
Kata mak aku dolu2 masa kanak-kanak mak aku kata mak aku jarang dapat makan jajan yang dibeli.
Kalau makan pun, jajan yang nenek buat sendiri.
Mak aku cakap sampai mak aku pernah niat nak belajar rajin-rajin supaya nanti besar dapat duit beli jajan banyak-banyak
Hahahaha..... sampai macam tu

Tapi sekarang sebaliknya pulak.
Bila dah dewasa mak aku cakap orang-orang dewasa dan orang-orang tua dah x hingkn makan jajan..
Antara jajan ngan nasi ikan masin
Mak aku kata mak aku akan pilih nasi ikan masin
Yang tu aku percaya la..
Kerana kalau offer jajan2 kat mak aku
Mak aku xnak..
Event kalau makanan yang bukan jajan pun banyak yang mak aku xnak
Contohnya kalau aku beli ayam kat Kyochon pun mak aku x nak cuba rasa pun
Beli makanan korea yang lain pun langsung mak aku xnak sentuh pun
Mmmm.... Adakah aku juga akan begitu nanti..?


Actually sambal ni mak aku guna Sambal Bilis Tin + bilis kering
Mak aku cakap sebab bilis tin tu sikit jer
So, tambah bilis goreng sendiri
Lagipun sambal bilis tin kalau guna pure bilis tin tu bau sambal dia x sama macam sambal bilis pun.. Bau cili kuat
Aku pernah try memang kureng
Sebab tu kalau masak sambal bilis tin mak aku akan alter dengan campur cili blend
Kaalau mak aku masak SAMBAL PETAI DENGAM BILIS TIN... macam kat sini..
Memang aku suka
Tapi yang ni mak aku masak sambal bilis tin ni dengan  terung pipit la pulakkkkkk
Mmmm


SAMBAL BILIS TIN + TERUNG PIPIT
1 cawan terung pipit
1 tin sambal bilis tin
1/2 cawan bilis goreng
1 asam keping
½ sudu teh garam
1 sudu teh gula
1/2 bawang besar hiris
1/4 cawan minyak
Bahan  Blend
10 cili kering
1/2 bawang besar


1. Panas minyak dan goreng bilis.angkat
2. Tumis bahan blend dlm minyak yang sama hingga naik minyak.
3. Masukkan terung pipit dan 1 cawan air.
Masak hingga mendidih dan terung menjadi empuk
4. Tambah asam keping,garam dan gula
5. Bila pekat masukkan ikan bilis dan sambal bilis tin.. 
6.Biar mendidih dan masak hingga pekat
7. sesuaikan rasa


Mak aku juga mazak Telur Ikan Goreng
Heee... Actually aku memang x suka dan x pernah try makan pun telur ikan
Aku hanya makn Telur Ikan Duri yang macam anggur tu jer
But... kali ni aku terpaksa makan juga sebab mak aku hanya masak sambal terung pipit tu dengan telur ikan ni jer
Mmmmm....not bad la..
Tapi aku just makan sikit jer
Seketul jer..
Heeee

4 comments:

  1. Actually telur ikan banyak mineral Dan sat Gak.
    Pasal makan taste berubah bila dah Tua serta pilih Jajaan masa kecik Tu...tak juga.
    Ingat umur Lima tahun. Mak kerja. So selalu dapat kanan. Duduk kawasan luar Bandar.. so treat DIA balik kerja cheese puff rings, Twisties flavoured cheese, chili Dan ayam, dan banyak lagi. Mamee bila turun Bandar mak borong barang dapur beli berbungkus mamee. Selalu dapat chocolate wafer ...upah sebelum dia gi kursus ....
    Haha

    Tapi lunch dinner breakfast makan macam biasa..tengah hari DIA Akan balik masak ..masak Asam pedas tumis rebus.. pindang.. sambal belacan.. Kita makan semua. Haha
    ..
    Sbal petai..sayur kampung etc..ok la makan. Bila membesar mak rajin masak lauk kampung Dan ulam.. saudara saya rajin masak terung pipit potong cross tengah tengah masak sambal tumis kering letak ikan bilis
    Sedap.. makan Gak bila umur 9tahun ... Depends on individual ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeeee.... ni mesti sis nor masih makan jajan lagi ni ma am kanakgkanak Ribena
      Hihihi....
      Jajan sedap je kan..
      Pali g kiter suka Super Ring & Chachos d Twisties..
      Huh..

      Delete
  2. Dulu takde fast food cam MCD KFC etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Now dah ada KFC & McD pun bkn boley makan hari-hari.. Kadang nak makan KFC pun mak kiter xkasi.. Tapi mak kitee buat KFC insire homemade la.. Heee

      Delete