Saturday 21 September 2019

SOLAT ISTISQA'... SOLAT HAJAT PT3 & SPM 2019

Cuaca di KL  masih berjerebu
Jumaat... Hari ni hari ke2 sekolah2 di KL ditutup kerana ipu tidak sihat angkara jerebu
Tadi tengari abang cakap lepas Solat Jumaat... Semua masjid kat KL & kebanyakan masjid tempat lain buat Solat  Sunat Istisqa'..
Abang kata abang pun buat solat istisqa' tu kat masjid tadi..
Solat Istisqa' tu mak aku cakap solat untuk memohon supaya Allah turunkan hujan.
Biasanya solat istisqa' dibuat ketika musim kemarau yang teruk.
Memohon supaya Allah turunkan hujan
Tapi dalam kes hari ni, kat Malaysia bykanlah musim kemarau..
Tetapi lebih kepada memohon hujan untuk mengatasi masalah jerebu..
Dalam Awani pun dah uar-uarkan semua masjod diminta mengadakan Solat Istisqa'.
Sekolah banyak yang dah tutup..
Termasuk sekolah aku
Abangpun cuti sebab demam..
Nenek kat kampung pun tengah demam
Abang ngan nenek memang ada asma. Sekarang mungkin sebab jerebu ni lagi la..



 Tapi sekolah aku plak mengadakan Solat Hajat untuk calon PT3 dan calon SPM 2019
Surat ni dah dapat sejak minggu lepas
Mak aku cakap dalam Group KSIB pun dah diuar2kan
KSIB tu apa?
Kumpulqn Sokongan Ibu Bapa...
Tu la maksud KSIB
Mqk aku memang da dalam group tu sejak aku form3
Sejak mak aku ada dalam group KSIB tu memang xleh nak sembunyi apa2 dari mak aku
All about aktiviti sekolah aku,.mak aku tahu
Kelas tambahan.. Kokurikulum.. Meeting.. Ceramah.. Apa2 aktiviti PIBG sekolah aku mak aku tahu
Kadang kita yang student kat sekolah ni belhm dapat info..
Gang parents dah tahu lebih dulu
Hadoiiiii.... hilang privacy ooooo
Hahaha
Jangan tak tahu ada antara kawan2 aku yang senyap2 leftkan mak dorang dari group KSIB tu tanpa mak dorang sedar
Hahahaha..... Jangan tanya aku siapa yang buat kerja tu
Yang pasti tu spesis dak2 lelaki
Aku pernah gak terfikir nak leftkan mak aku
Tapi..... aku kan anak yang baik..
😜😜😜


Pukul 6.30 dah sampai depan sekolah
Tengok aturcara start pukul 6..
Tapi dah jalan jem.... Bertolak 5.45.. Tapi 6.30 baru sampai...
Nampak kereta x banyak sangat..
Mungkin sebab awal lagi...
Walaupun tentatif program start pukul 6.00


Masuk dalam dewan jemaah tengah baca Yassin..
Sebelum masuk daftar la dulu...
Terus joint baca yassin walaupun dah separuh ketinggalan..
Elok habis baca yassin azan maghrib...


See muka sistur dah macam mokcik2 dah
Malas nak buka tudung aku sarung jer telekung  double atas tudung...
Pukul 7.12 malam dah masuk waktu maghrib...
Usai sahaja solat maghrib...
Ustaz brief nak terus solat sunat hajat...
Terus Solat Sunat Hajat....
Alhamdulillah...


Kawan-kawan aku plak ingat aku nak stay sampai isyak
Heee... Sebab dah selesai solat hajat
Mak aku ajak balik sebab ada hal
Alhamdulillah, sempat baca yassin, solat maghrib & solat hajat
Isyak jer sambung  kat rumah..


Sebelum balik... 
Selpiaq la dolu


Actually  aku snapnpic ni sebab Nad  minta aku share pic  suasana kat dewan
Nad x dapat datang sebab kena jaga kakak dia kat hospital
Auni  pun x datang sebab miss comunication..
Sebab plan asal mak aku kata nak balik kampung ziarah nenek yang x sihat
Tapi cancel last minutes x jadi balik
So, gi Solat Hajat


Peace... ✌️✌️✌️
Terus gi jumpa ustazah Mariam bagitau nk balik awal
Ustazah bagi nasi, air & buah 2 pack untuk aku ngan mak aku..
Plan asal nak datang semua ngan abang kakak semua
Tapi kakak cuti
Abang demam
Aku ngan mak aku jer lah sudahnya...


Keluar gate sekolah tengok kereta dah penuh
Ramai juga parents baru sampai
Jumpa Nik & mak dia..
Mak dia tanya naper balik awal x tunggu solat hajat
Bila cakap dah selesai Solat Hajat lepas Maghrib...
Nampak frust jugak la dorang the sebab terlepas
Sebab dalam surat siaran cakap solat hajat after isyak


Mak aku pun cakap dalm group KSIB xde inform pun perubahan waktu solat hajat
Tapi memang sejak dari zaman abang kakak sekolah kat sini pun memang solt hajat dibuat selepas maghrib
Masa aku PT3  2 tahun lepas pun buat lepas maghrib..
Tahun lepas pun sama
Kesian jugak la kat parent lain yang baru sampai lepas mghrib sebab terlepas
Hanya sempat solat isyak berjemaah


Pukul 8. 15 aku ngan mak aku dah gerak balik...
Malam sunyi berteman jerebu
Semoga Allah memakbulkan doa aku pada malam ini..
Aammiinnn.....

2 comments:

  1. Aminnn.. Semoga Allah memakbulkan doa kalian, semoga kejayaan menjadi milik Cella

    ReplyDelete