Thursday 12 September 2019

SAMBAL KERING BILIS, TEMPE & PETAI

Sambal Kering Bilis, Tempe & Petai
Lauk mak aku masak hari  Ahad untuk lunch

Tempe fav kakakk
Bilis fav aku
Petai fav aku & mak aku
Fav abang xde
Hahahaha...
Abang pun mak aku masak fav abang juga
Mak aku masakkam abang KARI AYAM CAMPUR BETIK.... kat sini
Actually masak lauk ni sama ngam lauk kari ayam tu
Tapi publish lain2 hati coz  hari tu citer Kari Ayam
Hari ni citer Sambal ni


Sambal ni sedap giler
Sebab ada petai
Hahahaha


Petai yang nenek kirim soh abang bawa balik KL
Fresh..
Petai balik naik basa ngan abang

Separuh mak aku mazak
Separuh lagi dah masuk. Plastik rwndam air  nak siman dalam peti ais
Semua 15 papan
10 papan rendam dalam air nak simpan dalam peti ais
5 papan lagi masak sambal

SAMBAL KERING BILIS, TEMPE & PETAI
1 cawan bilis- gorenv garing
2 keping besar temp-hiris nipis &goreng
5 papan petai- hiris bersama kulit
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula perang
Minyak

Bahan Blend
10 cili kering
1/2 bawang besar
3 bawang putih

1. Panaskan anggaran 4 sudu minyak dan tumis bahan blend bersama asam keping hingga naik minyak
2. Masukkan garam dan gula
3. Masukkan petai, bilis goreng, tempe goreng dan gaul rata
4. Masak sekejap sahaja supaya petai kekal rangup
5. Sesuaikan rasa


Ni yang nak masak sambal

Ikan bilis

Kena goreng garing


Tempe

Pun kena goreng garing


Tumis sambal hingga naik minyak
Dan masukkan asam, garam & gula & masak hingga naik minyak


Masukkan semua baham & gaul rata
Masak sskejap sahaja supaya petai rangup
Sesuaikan rasa
Siapppppp

6 comments:

  1. sedapnya...

    apa fungsi petai masuk plastik letak air? nak bagi tahan lama ke?

    ReplyDelete
  2. Nmpak sgt myelerakan... Pasni nk try buat lh..tq for the recipe yer...

    ReplyDelete