Thursday 26 September 2019

PETAI RENDAM AIR... TETAP SEGAR RANGUP

Jom makan...

Mak aku masak Sambal Petai
Petai ni dah 2 minggu abang bawa balik dari kampung
Mak aku simpan dengan cara rendam dalam air bersama kulitnya dan simpan dalam peti ais


Hasilnya sampai hari ni petai still fresh & rangup


See...
Petai tu masih fresh
Tapi kulit petainya dah mula gelap
Isi petai still fresh


Mak aku masak Sambal Petai dengan Bilis Tin

SAMBAL PETAI BILIS TIN
1 tin sambal bilis
1cawan isi petai
1 asam keping
1/2 cawan bilis kering
1 sudu teh garam
2 sudu minyak

BAHAN BLEND
10 cili kering
1/2 bawang besar
3 bawang putih

1. Panas minyak dan goreng bilis.
2. Tuang bahan blend dalam kuali berisi bilos goreng bersama minyaknya
3. Masukkan asam, garam masak hingga naik minyak
4. Tambah bilis tin dan petai
5. Masak hingga pekat & sesuaikan rasa


Sedap baq hang


Mak aku juga goreng mandai ddengan bilis


Jom makan

Tapi ni pinggan mak aku...

6 comments:

  1. Sedapnyer goreng mandai lawankan lak petai rangup sambal bilis...Dah lama Aunty tak goreng mandai..

    ReplyDelete
  2. Woowwowowow...
    Lauk best. ITU macam pinggan Kita ..awak snap gambar Kita cuti curi eh?

    Habis diet Kita...lauk macam ni ...Hari Hari may nasi.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...
      Halimunan..... Kiter x nampak orangnya tapi nasi habis...

      Delete