Thursday 5 September 2019

PULUT KELAPA IKAN PEKASAM vs KOPI PANAS

Pulut Kelapa Ikan Pekasam vs Koppi O
Sarapan pagi Cuti Awal Muharram
Dah 3hari dalam folder
Hari ni baru publish


Pulut Kelapa Ikan Pekasam

Pulut memang makanan popular dalam family aku
Dari nenek.. Achik.. Mak aku
Memang sentiasa ada stok pulut kat rumah tak pernah putus
Kalau balik Kedah mesti Achik @nenek bekalkan pulut Siam untuk bawa balik KL
Achik selalu gi Thailand a.k.a Siam
Orang Kedah jarang sebut Thailand
Merela selau sebut Siam
Mak amu cakap Siam tu old name of Thailand.
Kalau balik Kedah wajib la ada menu pulut
Pulut Lemak..
Pulut Kelapa
Pulu Udang
Paling selalu nenek akan masak Ketupat Palas
Kalau nenek lagi  cerewis
Mak aku kata nenek sangat obses dengan pulut Siam
Asal stok nak habis nenek mesti akan cari jalan nak gi Padang Besar nak beli pulut
Selalunya nenek akn gi ngan Achik & Pakcik
Kalau Achik & Pakcik bz
Nenek akan gi naik ETS
Haaaa... gigihnya nenek demi pulut

Pulut Kelapa Ikan Pekasam ni mak aku cakap guna pulut beli kat Speedmart jer.
Patutlah x sesedap dan seharum pulut yang nenek selalu masak...
Heee... Memang boleh beza ooo sebab pulut nebek masak memang sedap
Balik Raya Haji bulan lepas nenek ada bekalkan Pulut Siam
Tapi mam aku cakap dah habis stok sebab dah gunakan untuk buat ketupat palas

Ni mak aku cakap pulut ni masak guna kaedah tanak..
Selalu mak aku masak cara kukus
Tapi ni versi tank
Coz mak aku cakap nak x plan nak makan pulut
Kalau Pulut Kukus mak aku cakap kena rendam dulu pulut tu
Sebab x plan nak makan pulut
Ada altenative masak pulut whitout rendam pulut tu
Dah penah share

CARA TANAK PULUT..... kat sini...

Pulut Kelapa Ikan Pekasam ni hanya aku ngan mak aku jer makan
Kakak & abang x makan pun
Mak aku makan sambil minum Kopi O Panas.
Aku..?

Haaaa... Ni la minuman aku
Aku lebih suka Kopi Susu
Tapi ni mak aku yang tolong sukat kopi & susu
Aku just kacau jer
Beberapa malam yang lepas aku dah pernah try bancuh Kopi Susu sendiri
Tapi x sama ngan Kopi Susu by mak aku
Huhuhu.. Mak aku cakap sebab cair sangat
Tapi aku rasa aku xah letak banyak dah  serbuk kopi & susu pekat

Kopi Susu Panas by mak aku
Aku just kacaukan jer
Heeeeee

Pulut  bersama Kelapa+garam & Ikan pekasam

4 comments:

  1. Sedap..hancur diet kalau semanjang lauk sedap..sedap...

    ReplyDelete
  2. Ya Allah Ya Tuhannnn.. Sarapan feberet aunty ni, kelapa tu kalau masin2 adehhhh.. Sedap giler

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaaaaa..... Dah berjangkit dengan orang Kedah la tew..
      Hahahaha

      Delete