Thursday 31 January 2019

SAMBAL AYAM & NASI BERAS PERANG - BEKAL 30JANUARY 2019

Ayam Sambal Kunyit..& Nasi Beras Perang
Bekal pagi tadi
Ops....ni tulis semalam..
Tapi half way
Ni baru sambung .
Ayam Sambal Kunyit  & Nasi Beras Perang
Kena sebut Beras perang
Sebab kalau sebut Nasi Putih macam x putih nasi tu
Haaaa...ada beberapa orang kawan aku memang kenal ni nasi beras Perang
Rishmika cakap sebab kat umah dia juga family dia makan nasi Beras Perang
Rishmika pun selalu bawa bekal
Selalu share juga...
Rish tu India tapi muka macam melayu
Boyfriend dia pun Malay wei..!
Maid dia pun muslim..
Kalau bulan Ramadhan dorang paling suka sebab maid dia akan masak macam2 untuk iftar..
Kadang bapa dia akan bawa maid dia gi Bazar Ramadhan untuk pilih makanan iftar..
Aku pun pernah beberapa kali gi umah Rishmika ..
Memang nampak family Rish ngan maid dia dah macam family sendiri
Maid dia dah lama kerja ngan dorang  walaupun family Rish tu non Muslim

Bekal mak aku
Mak aku kalau bawa bekal memang campur semua lauk ngan nasi..
Aku x suka camtu
Mak aku cakap mak aku nyer xper campur sebab nak makan time awal
Kalau aku sebab makan time rehat kena asingkan lauk & nasi


Ayam Sambal Kunyit...
Selalu Ayam Goreng Kunyit
Ni Ayam Sambal Kunyit
Sedap ...
Kawan2 aku pun cakap sedap

Tapi mak aku cakap sambal biasa jer
Cuma banyak guna kunyit sebab nak kasi warna cantik dan hilangkan rasa hanyir ayam...
Tapi memang berbeza rasa dia ..
Sedap ada  bau dan rasa kunyit tu ngam dengan ayam


AYAM SAMBAL KUNYIT
1/2 ekor ayam - potong- potong
( gaul garam kunyit)
1/4 cawan minyak
1 sudu teh garam
1/2 sudu besar gula

Bahan Blend:
20 cili kering
1 bawang besar
3 bawang putih
1 ketul kunyit
( boleh ganti 1 sudu besar serbuk kunyit


1. Basuh dan rebus cili kering bersama bawang besar,bawang putih blend
2. Jika guna kunyit segar blendkan bersama.Jika guna serbuk kunyit boleh campur selepas dah blend
3. Goreng ayam hingga masak dan ketepikan
4. Tumis bahan blend hingga naik minyak
5. Tambah garam dan gula..
6. Masukkan ayam goreng dan sekit air biar mendidih dan sesuaikan rasa



2 comments:

  1. sedap, rata rata orang kita setengah ayam potong kecik kecik masak boleh makan ramai ramai.
    kalau ikut trend sini, sorang setengah ekor sekali hadap. Kalau ikutkan ada tu sekor sekali hadap.

    kalau makan orang lebanese/mid east/ syrian/ arab sebelah ayam atau setengah ayam.. nasi seperiuk. Recipe for diabetic... nasi banyak giler. lauk sayur yilek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergh....sekor ayam makan sorang..
      Nenek kata macam musang...
      Nenek kata dolu2 kat kampung ada bela ayam tapi musang selalu kenduri waktu malam...

      Delete