Saturday 5 January 2019

KELADI GORENG vs SAMBAL KICAP

Keladi Goreng vs Sambal Kicap
Biasanya makanan ni orang makan time petang
Tapi mak aku buat time malam..
Haaa...mak aku cakap xde sapa marahpun
Sebab hanya malam yang sempat buat Keladi Goreng
Mak aku cakap nak buat time pagi x sempat sibok masak bekal
Nak buat time petang penat
Lagipun petang selalunya makan nasi  siap2 untuk malam..
So ...ni buat waktu malam


 Keladi Goreng vs Sambal Kicap
Actuallh mak aku cakap asalnya nak Gorenv dengan Dodol...
Goreng dengan dodol..???
Yuppp....mak aku cakap sedap keladi ni kalau digoreng dengan dodol..
Macamana tu...?
Mak aku cakap just putong nipis keladi dan ambil 2 keping keladi dikepitka  kepingam dodol ditengahnya..
Kemudian dicelup tepung goreng  macam pisabg goreng dan digorebg garing..
Kata mak aku kombinasi kladi dan dodol memang serasi dan sedap
Ubi keladi yanv digoreng akan empjk dan rasa lemak..
Inti dodol dalam ya plak manis melekit
Bila digabung mak aku cakap sangat sedap
Tapi hari tu masa gi beli kat Bukit Cheras..tu stok dodol habis..
Tak dapat la mak aku nak buatkan macam tu
Mak altenatifnya jadilah Keladi Goreng vs Sambal Kicap ni



KELADI GORENG
1 kelAadi yang besar
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
2 sudu minyak
1/2 sudu teh garam halus
1 sudu besar gula
air untuk bancuh tepung
Minyak untuk goreng.

1. Bancuh tepung gandum,tepung beras,garam dan gula.Tambah air secukupnya dan kacau hingga berkrim.Tambah sikit minyak untuk.meranguoka  tepung celup
2. Kupas keladi dan basuh..Lap keladi yang sudah dibasuh supaya mudah dipotong
3. Panaskan minyak yang banyak
4. Celup Kepingan keladi dalam bancuha  tepung dan goreng garing

SAMBAL KICAP
10 biji cili padi
2 bawang putih
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh cuka
1 sudu teh gula
1/4 cawan kicap manis

1. Goreng cili padi dan bawang putih hingga masak
2. Tumbuk cili dan bawang putih goreng bersama garam,gula hingga lumat
3. Tambah cuka dan kicap manjs.
4. Gaul sebati dan hidangkan beraama keladi goreng




 Keladi Indonesia
Ada tulis kat label tu


 Kupas kulit Keladi dan basuh.Kemudian lap dengan kitchen towel hingga kering dan potong
Jika mahukan ubi keladi garibg potongkan nipis.
Jika inginkan ubi keladi yang empuk dan gebu,potong tebal


 Ubi keladi elok dibasuh sebelum potong.
Jika selepas potong baru dibasuh,ubi akan jadi berlendir


 Bahagian atas ubi keladi iaitu bahagian pucuknya mempunyai warna lebih menarik dan rasa lebih sedap..


Ready to eat...
bye

2 comments:

  1. Blog awak ni top result kalau orang search. Harap dapat semak dan betulkan typo ejaan dan formatting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 😁Kenyataan yang benar about typo & format🤭🤭🤭
      Terima kasih atas teguran yang baik.. In sha Allah akan cuba dibaiki

      Delete