Tuesday 1 January 2019

TART BENGKULU YANG CANTIK

Tart Bengkulu..
Haaa...ni bukan Tart Nanas
Bukan Tart Telur
Bukann...
Ni namanya Tart Bengkulu..
Kuih TradisionAl kebanggaan masyarakat Bengkulu
Bengkulu tu apa..?
Mak aku cakap Bengkulu is Bangkahulu..
Kalau baca sejarah tu nama tempat kat Indon
Kalau kat Malaysia mak aku kata salah satu etnik yang msih ramai di beberapa daerah di Selangor..
Kata mak aku itu sikit jer yang mak aku tahu
Banyak etnik dari seberang terdapat di Malaysia..termasuk Minangkabau...Banjar...Jawa...
Mmm...apa lagi ek..?
Opsss...ni bukan subject sejarah..
Ni nak citer Tart Bengkulu ni jer..!
Hahahaha


Cantik kan Tart Bengkulu ni
Bau dia harumm
Macam bau kuih raya
Bau dia macam familiar la...
Mmm.....bau macam Kuih Baulu
Haaa...Tart Bengkulu
Bau macam baulu..
Dekat2 dah nama
Caritanya pagi Sabtu 31 Dec 2018
Haaa...hari terakhir 2018
Aku ikut mak aku nak siapkan kerja la...
Huh...sejak minggu pertama cuti sekolah aku memang banyak ikut mak aku jer tolong mak aku
Tahun ni masa cuti aku banyak aku habiskan dengan ikut mak aku..
Hanya seminggu jer betul2 cuti masa balik Kedah nak gi Kenduri umah Pak Long tu jer
Mmmm....lagi pun mungkin tahun ni adalah tahun terakhir aku dapat tolong mak aku..
Tahun 2019 nanti time cuti sekolah dah xleh nak tolong mak aku dah..
Masa tu bz axam..
Tahun 2020 dan seteruanya jika asa rezeki...mungkin aku tengah study kat university dah...( kena confident kan...hahahaha)
Ouh.....cepatnya masa berlalu..
Rasa baru jer lagi aku sekolah rendah..
Sekolah menengah...
Dah nak habis sekolah dah aku..
Huhuhu...aku sayangkan alam persekolahan..
Kawan2 lain semua x sabar nak habis sekolah
Hanya aku yang kalau boleh xnak tinggalkan sekolah...
huhuhu..

Semalam masa ikut mak aku...
Aku tolong kemaskan drawer Bilik Kerja maka ku jer..
Pastu nampak mak aku turun amik parcel ni kat Pondok Jaga
Pastu bawa naik atas letak atas meja...


Dan bukaaaa....
Apa tu..?


Haaa...aku order ni
Tart Bengkulu yang aku tengah citer ni


Mak aku cakap dah lama craving nak makan Tart Bengkulu ni..
Order online...
Sebab x reti nak buat sendiru
Kalau Tart Nanas memang mak aku selalu buat sendiri


Mak aku kata dolu2 tahun 1990-an
Selalu baca cerita artis beraya
Mak aku cakap Erra Fazira selalu ceritakan dia suka Tar Bengkulu yang nenek dia buat..
Mak aku cakap Erra Fazira tu memang orang Bengkulu ..
Ouhhh....baru aku tahu...
Agaknya orang2 Bengkulu cantik sebab makan Tart Bengkulu ni kot..
Macam Erra Fazira tu kan cantikkk.
Hahahaha..
Sebab kuih ni memang cantik...
Harap2 Erra cepat la kahwin ngan Shahir AF tu..
Aku suka kalau dorang kahwin..!


Apa rasa kuih ni..?
Mmm....pada aku dasa dia macam ala2 bauu skit..
Yang bentuk daun panjang2  ni inti Kelapa Manis...


Yang bentuk daun bulat2 skit ni inti Nanas
Mmm....rasa dia unik
Lain la dari Tat Nanas
Xde la bau butter sebab xse guna butter pun..( info dari mak aku)
Hanya guna teoung,gula,telur dan santan untuk pastry dia
Yang ori mak aku kata Inti Kelapa
Yang inti nanas ni dah dikotamporarikan..
Inti lain xde ke...strawberry ke..blueberry ke..?
Oit.....kalau letak filling tu xleh la panggil Tart Bengkulu lagi dah..
Hahaha


Mak aku la suka sangat Tart Bengkulu ni
Buka jer parcel tu berketul2 mak aku makan samvil pejam2 mata..
Mak aku cakap kalau vs Kopi O lagi terangkat..
Hahaha...cakap jer lah nak buat Kopi O


Aku..?
Aku pun makan juga
Tapi xdelah sebanyak mak aku makan
Petang balik  terus pick up kakak nak gi Putrajaya...
Masa dalam kereta kakak amik kuih ni
Haaaaa....kakak suka x tart benglulu..?
Kakak kata bukan taste kakak..ssbab manis
Haaa...kakak suka tart nanas jer
Mak aku kata kakak tu lain macam skit selera dia...!
Ok..bye

             

7 comments:

  1. Salam Dik, boleh tanya kat mak kat mana order tart bengkulu tu ? Tenkiu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...
      Mak kiter cakap dari FB..taip je " Tat Bengkulu Sg Choh" kat ruang search kat FB...

      Delete
    2. Kat situ boleh terua link whatsApp

      Delete
  2. Gemas negeri 9...tp bulan puasa ni dah x bt sbb mak cik yg bt tu dah terima banyak order....

    ReplyDelete
  3. Nexttime kalau nak saya boleh terima order. Isteri saya orang Bengkulu.

    ReplyDelete
  4. Whatsapp kat saya. Bisa diurus. 0196400099.

    ReplyDelete