Sunday 20 January 2019

KUIH DANGAI GUNA SANDWICH MAKER

Mak aku kata ni Kuih Dagai
Sambil gigit kuih ni sambil hirup Kopi O..
Aku tengok macam familiar kuih ni
Tapi bukan bentuk dia..
Bau dia tu yang familiar..
Bau kelapa ...



 Mak aku cakap bentuk asal kuih ni bukan la macam ni
Tapi macam yang selalu beli kat Pekan Nat Sabtu kat Kedah tu bentuk dia lain..
Kat KL pun mak aku cakap dolu2 ada jer jual kat Pasar Malam
Tapi lately ni mak aku kata x pernah jumpa dah...
Mmmm...x pernah jumpa sebab kuih ni xde @ tak pernah jpa sbb dah x gi pasar malam..
Hahaha.....rasanya dah bertahun dah mak aku x gi pasar malam..
Asal aku ajak mak aku cakap malas nk bersesak..
Malas nak cari parking...
Malas nak kuar malam..
Kalau nak makan makanan pasar malam pun selalu kirim kat abang atau kakak jer
Abang ngan kakak xperlah pandai ride motor..
Aku x pandai..
Dh try kat kampung tapi aku gayat
Mak aku lak....
Mak aku cakap dolu2 memang mak aku ride sehari berpuluh km pun...
Tapi sekarang sebab dh lama x ride..mak aku kata dah x berani
Kata mak aku masa duduk kuaters dolu memang setiap hari ride motor gi pasar..
Tapi sejak dah pindah sini..
Dah lebih
 10 tahun x tak pernah langsung ride ..dah jd gayat...
Hahahaha..kalau mak aku yang memang asal boleh ride...pun boleh gayat
Apa lagi aku..!

 Mak aku cakap tingin nak makan Kuih Dangai
Tapi x jumpa orang jual
Mold dianpun xde ..
So...guna altenatif  buat sendiri guna Sandwich Maker ni...
Mmm...rasa dan bau dia sama
Tapi texture dia mak aku kata x sama la ngan ori dangai macam kat Kedah tu
Texture dia agak keras..
Tapi bak kata maku...
Boleh laaaa.....untuk hilangkan kempunan nak makan dangai....

KUIH DANGAI GUNA SANDWICH MAKER
½ pack( 250gm) tepung pulut (1 pack 500 gm)
1 biji kelapa parut putih
1 sudu teh garam halus
gula pasir - untuk inti

1. Gaul teoung pulut + kelapa parut putih dan garam
2. Gaul sambil ramas2 supaya tepung jadi lembab
3. Isikan ½ dalam sandwich maker dan lubangkan sedikit ditengah
4. Isi 1 sudu teh gula pasir dan timbus lagi dengan adunan tepung kelapa
5. Bake hingga harum dan nampak sedikit garing . Anggaram masa memasak depend kepada sandwich maker masing2..

 Tepung pulut + kelapa + garam...
Gaul dan ramas hingga nampak lembab


 Isikan dalam sandwich maker

 Lubangkan  sedikit adunan untuk isi inti gula


 Isikan gula dalam adunan yang dikorek lubangnya


 Jangan isi terlalu banyak sebab nanti gula cair akan melakat didasar mold


 Timbuskan lagi adunan tepung supaya membukit


 Tutup dan on kan suis sandwich maker..
Sesekali buka untuk periksa kuih...

Bila nampak ada warna sedikit kuning ditepi2nya keluarkan kuih
Mmm....mak aku cakap ada yang buat guna loyang dan bake dalam oven..pastu potong..
Mmmm...mak aku cakap lain kali kena cuba yang guna loyang bake dalam oven
Sebab bila guna sandwich maker ni agak bersepah dengan kelapa dan ada yang melekat pada mold sebab gula cair...
Satu kerja plak nak bersihkan sandwich maker yang bersepah dengan kelapa..
Hahahahahaha....merungut...merungut...!
Kata mak aku lain kali kalau balik Kedah kena beli kuih dangai dan makan puas2
Hahahahaa.....
ok bye

No comments:

Post a Comment