Friday 11 January 2019

SANDWICH TELUR - BEKAL 10 JANUARY 2019

Catatan Diary 10 January 2019

Sandwich Telur
Bekal hari Khamis 10 January 2019
Sarapan pun sama


Dalam pinggan untuk breakfast abang
Dalam bekas pink mak aku nyer
Dalam bekas maroon aku nyer


Mak aku cakap yang aku nyer potong square sebab senang nak isi dalam bekas makanan pun bentuk square juga
Kalau nak potong triangle susuah nak susun dlam bekas tu


Bekas mak aku nyer
Yang ni lak mak aku cakap lebih senang nak susun bila potong segi tiga besar acam tu
Selalunya bekas tupperware pink tu aku nyer untuk bawa roti
Tapi tahun ni aku tkar bawa bekas baru..
Maroon colour..
Ala.....bekas free gift beli kellog's cornflakes jer pun
Tapi aku suka...


Filling dia nampak orange sebab mak aku kata guna thousand island sauce
Mmmm...menag lagi sedap dari guna mayo

SANDWICH TELUR
5 biji telur - rebus keras
2 sudu besar thousand island sauce/ mayo
1 sudu teh lada sulah/ lada hitam
1/2 sudu teh garam
1 sudu makan gula
1 sudu bawang cincang
1 biji tomato- slice
1 pokok daun salad
1 sudu besar butter/marjerin
Lidi cungkil gigi
1 bungkus roti Gardenia-pendek

1. Lenyek/parut kasar telur rebus
2. Tambah garam,gula.bawang dan lada sula kedalam telur lenyek
3. Gaulkan pula bersama thousand island sauce
4. Sapu butter nipis2 pada setiap roti.Tujuannya supaya menjadi lapisan water proof agar roti tidak lembik kerana fillingnya basah
5. Sapu inti pada permukaan sekeping roti dan susun salad dan tomato slice
6. Sapu lagi inti pada sekeping roti dan telangkupkan atas roti pertama.Roti kedua juga disapu inti supaya inti tebal dan lebig cantik dan sedap
7. Hiris nipis kerak roti sekelilingnys upaya kemas
8. Cucukna lidi cungkil gigi sebelum potong supaya lebih kemas


Dalam plastik ni untuk aku breakfast dalam kereta



Siap sorang satu ..
Pink mak aku nyer
Maroon aku nyer
Salam pinggan abang nyer...
Alhamdulillah...
Ok..bye

4 comments:

  1. salam, amboi sandwich kemain buang crust... style...

    pesan kat mak crust jang buang., bake 3- mins dalam oven dan blend jadi bread crumbs...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...
      Heee...kiter suka kalau buang tepi dia..
      Tapi swlalu crust dia mak kiter yang makan sebab mak kiter kata crust dia asa texture..
      Kalau buat sandwich pun 1st slice & last slice tu mak kiter akan amik...
      Mmm...kiter x suka sebab keras

      Delete
  2. hmmm teringatkan arwah org tua bila potong crust dia tak beri.. membazir.. sebab zaman jepun takde makanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak kiter cakap hari tu ada kawan suplier sandwich..memang potong crust roti ...pastu crust tu buat bingka roti..
      Haaa...tapi x tahulah kiter x pernah makan

      Delete