Sunday 20 January 2019

TELUR MASAK KICAP CAMPUR SUHUN

Telur Masak Kicap Campur Suhun..
Lauk tolo yo...!
Tapi aku suka jer..
Asal telur..
Asal kicap
Aku suka jer


Telur Masak Kicap Campur Suhun...
Mak aku cakap lauk murah yang mahal
Haaa....camaner tu..?
Mmmm...mak aku cakap biasanya dolu2 kalau lauk telur...sardin dan ikan bilis dianggap lauk murahan
Sebab masa tu harganya memeang murah
Telur sebiji paling murah boleh dapat 12 sebiji..
10 biji hanya rm1.20
Sekarang rm1.20 tu aku dah kira- kira..
Boleh dapat 3 biji gred C
Haaa....bab harha telur aku tahu sebab aku kan PA mak aku..!
Tapi sumpah aku tak tahu yang dolu harga telur semurah itu..
Dulu tu bila...tahun bila..?
Haaa...mak aku cakap dolu tu bukan zaman Jepun pun..
Dolu tu mean tahun kelahiran aku mak aku kata masih dapat harga tu
Tak sempat aku nak cecah 20 tahun ..
Harga dah berganda
Sardin 1 tin biasa tu mak aku cakap x sampai singgit pun
Ikan bilis pun mak aku cakao kalau gi pasar boleh minta beli singgit...
Sekarang ???
Mmm...haaa..kalau sardin aku tahu la juga harga ..tin kecik rm4++
Kalau ikan bilis...haaaa....yang tu aku x alert harganya sebab selalunya kalau ikan bilis mak aku x kasi aku pilih..
Mask aku akan pilih sendiri..dan aku hanya bawa gi timbang..


Telur Masak Kicap Campur Suhun ni mak aku masak 3 biji jer..
Untuk aku ngan abang
Tapi abang x makan pun...
Abang kata nanti nak makan kat tempat kerja
Mak aku pun x makan..
Mak aku lak ada lauk lain
Tapi lauk mak aku tu aku x suker..
So...aku makan lauk Telur Masak Kicap Campur Suhun ni je
Sedap..!
Feel sebab ada suhun...
Fav aku la..
Haaaa...

TELUR MASAK KICAP CAMPUR SUHUN
3 biji telur
sikit suhun- rendam kembang
1/2 bawang besar- hiris
1/2 asam keping
1/2 cili hiris
1/4 cawan kicap
1 /2 sudu teh garam
2 bawang putih
2 hiris halia
1 sudu teh rempah masak kicap ikan/ ayam
minyak

1. Goreng telur mata
2. Tinggalkan minyak anggaran 2 sudu dan tumis halia dan dan bawang putih.
3. Masukkan banncuhan rempah masak kicap yang dibancuh  dengan  1 cawan air
4. Tambah asam keping,garam dan kicap.
5. Bila mendidih masukkan telur mata dan suhun.
6. Tambah bawang,cili dan biar mendidih sekejap
u. Sesuaikan rasa


Telur Mata...
Mak aku cakap kalau kat Indon dipanggil Telur Ceplok..

Suhun...
Mulanya aku ingat mak aku nak masak agar2 santan..
Hahahaha...sib baikkk..!


Suhun tu bukan ada rasa pun..
Tapi feel nak makan..
Ok..bye

No comments:

Post a Comment