Saturday 2 February 2019

TELUR MASAK KURMA,IKAN LENGAT GORENG & SAYUR CAMPUR- 31 JANUARY 2019

Bekal semalam ..31 January 2019
Bawa bekal nasi lagi...
Huhuhu..dah cakap ngan mak aku xnak bawa bekal nasi
Tapi mak aku masak bekal.nasi juga


Sambal Telur + Kentang..
Mak aku kata xde stok ayam
So masak telur..
Kira ayam jugak la kan..
Lagi banyak la...6 ekor ayam
Kalau la telur tu menetas memang jadi 6 ekor ayam la sebab guna 6 biji telur ayam
Lagi pun semalam tu dah bawa bekal Sambal Ayam...
Hari ni bawa Kurma Ayam plak..
Mak aku cakap lagi pun sebab abang off



Kurma Telur versi lagi sedap..
Haaa...naper yang ni versi lagi sedap..?
Hee.....mak aku cakap sebab versi pagi ..kurma telur panas2 baru dimasak..
Mak aku cakap tak sempat nak naik minyak sebab rushing..
Kalau masak time weekend boleh masak lamaw sampai naik minyak  macam versi malam ni
Kuah dah lagi pekat melekat pada telur dan naik minyak cantik
Ni balik petang  tengok baki telur lagi 4 biji tak berusik..
Mak aku masak 6 biji..
Sebiji aku bawa bekal
Sebiji mak aku bawa bekal
Lagi 4 biji mak aku cakap tinggal untuk abng ngan kakak
Tapi abang plak keluar gi Low Yat nak baiki handphone...makan kat luar la tew...
Mmm...kakak plak nak ikut aku gi sekolah..
Sebab ada Majlis Persaraan Tn Hj Khairom GPK Hem..
Haaa...dulu masa form 5 kakak ni antara srudent kesayangan Tn Hj kot
Sebab masa  kakak form 3 kakak jadi Pen Ketua Pengawas 2..
Masa form 4 kakak naib s/u
Masa form 5 kakak jadi S/U Pengawas...
Tapi kakak ikut mak aku dulu
Pastu kakak kata nantu Kak Ayu akan gi amik kakak untuk datang sekolah aku
So...lauk & nasi kat umah xde sesapa makan..
Pukul 5 aku baru habis training rumah sukan
Kuar gate nampak mak aku ngan kakak dah tunggu dalam kereta bawah pokok kat tepi Damai Citra tu...
Balik sampai rumah dah pukul 6
Mak aku cakap semua kena makan lauk pagi tadi sebab x berusik..
Haaa...sebab tu sampai malam makan nasi lauk ni



Telur dan kentang yang sudah direbus.
Mak aku cakap kalau guna gelur itik lagi aummm...sebab telur itik lagi sedap dan cantik
Malam lagi mak aku dah rebus siap2 telur dan kentang .
Kentang ni mak akh rebus sebiji2 dengan kulitnya
Nanti pagi mak aku cakap boleh terus kupas kulit telur dan kentang untuk masak kurma
So...mak akj kata ni salah satu cara nak masak cepat waktu pagi


KURMA TELUR + KENTANG..mak aku
6 biji telur- rebus masak
3 biji kentang
1 paket rempah kurma Adabi
1/2 kotak santan
1 bawang besar
1 cili merah
1 cili hijau
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu teh cuka

Bahan Tumis
1 bwang merah
2 bawang putih
2 hiria halia
1 daun pandan - simpul
3 sudu minyak

1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis
2. Masukkan rempah kurma yang sudah dibancuh dengan 1 cawan air.Masak hingga naik minyak
3. Masukkan kentang ( jika guna kentang mentah) dan tambah air dan masak sampai kentang empuk
4. Jika kentang dah direbus ..masukkan kentang dan telur rebus serta santan yang dicampur 1/2 cawan air.
5. Tambah asam,garam,gula dan bawang besar yang dibelah 8.
6. Bila mendidih tambah cili yang dibelah dan sesauaikan rasa.
7. Perlahankan api dan masak hingga naik minyak


Selain Kurma Telilur
Mak aku goreng ikan lengat

Bekal aku..
Nasi Beras Perang
Dalam plastik bungkus tu Kurma Telur
Sayur Campur
Haaa...nai ni aku buat lunch kat sekolah lepas zuhur
Waktu rehat aku juga bawa roti sapu ngan  nutella
Haaa...bawa 2 bekal...


Ni bekal mak aku
Sama juga lauknya
So...dipendakkan citer
Sampai malam la makan lauk yang sama

2 comments:

  1. lauk pauk ni ok sedap, tapi kalau ada sambal belacan....oooooooo
    sedap pastu ikan masin, ikan pekasam.. sedapppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bawa sambal belacan...nati uka tupperware....bau dia nanti habis 1 kantin akan cari bau...hahahaha

      Delete