Sunday 10 February 2019

AIS KACANG SALJI @ SIMPANG EMPAT KANGKUNG

Ais Kacang  Salji @ Simpang Empat, Alor Setar, Kedah..
Actually  Ais Kacang tu mean ABC- Air Batu Campur..iaitu air batu  dicamour pelbagau bahan lain seperti kacang merah,jagung cream,cincau etc..( haaaa...cikgu BM pesan kalau bagi contoh ..bagilah  sskurang2nya 3 contoh..supaya dapat full mark...!
Tapi mak aku kata  orang Kedah x panggil ABC sebab Air Batu tu..depa panggil Ais..
Sebutan Kedah pure depa sebuh "aih"
ABC tu mak aku kata panggilan orang belah selatan sebab ais tu mereka sebut Air Batu..
So...sebab kat Kedah xdak Air Batu..
Hanya ada ais..
Orang Kedah memang panggil ais..
Macam omputih...ice..
Tapi ejaan nya a.i.s la...bukan i.c.e
Mak aku kata banyak persamaan perkataan lain dengan bahasa inggeris
Contohnya ...
awat = apa/ pasai pa
kona= selekoh
Aih = ais/ ice

Hanya ada aih...maka jangan hairan lah kalau sini banyak gerai "Aih Kacang"
Naper panggil Ais Kacang...tak panggil Ais Sirap?
Mak aku kata sebab dulu2 bahan utama dalam Ais Kacang tu ialah kacang merah yang sudah direbus,jagung krim dan cincau..
Tapi sekadang dah macam2 adaaaaa
Dolu2 mak aku kata kalau musim kemarau panas camni banyak lah gerai Ais Kacang muncul
Selalunya dibina gerai kecil dibawah pokok sebab xpayah buat atap,.
Paling banyak tepi jalan2 yang sibok la  .
Macan juga restoran ni
Tepi main road jer..
Berdepan Balai Polis Simpang Empat.
Haaa...sebab amasa aku search dia tulis ABC
Mak aku kata dolu2 ni la jalan utama dari Sungai Petani ke Alor Setar..
Mak aku cakap sejak dah ada hi way PLUS...jalan ni dah x sesibuk dulu kerana ramai orang lebih suka menggunakan hi way..
Selain daripada cepat...jalan juga lebih cantik dan pemandangan sawah padi di kiri kanan hi way sangat cantik..
Kalau ikut jalan lama ni maknaki kata kita akan lalu perkampungan orang Melayu dan sepanjang jalan dari Sungai Petani ke Alor Setar...disebelah kiri jalan tu akan ada macam longkang besar sepanjang2 jalan tu..
Dulu aku ingatkan itu longkang besar...
Rupanya mak aku cakap itulah Terusan Wan Mat Saman...yang tercatat dalam Sejarah Tanah Melayu...
So...kalau nak tahu...bacalah dan kajilah Sejarah..

Restoran ni memang nampak simple giler.
( nak tengok full view boleh google)
Tapi dia nyer Ais Kacang...
Mmm...aku nak sebut ABC lah senang skit..
Ok...dia nyer ABC memang power dan viral sejak sekian lama..
Kalau kat Kedah ni depa kata ABC yang paling viral ialah ABC Gunung Jerai di Pantai Merdeka..
Dan lagi satu yang ni lah..Ais Kacang Salji
ABC Gunung Jerai dapat nama sebab ABC nya tinggi dan gerai dia memang mengadap Gunung Jerai sebab memang tepi Pantai Merdeka
Ais Kacang Salji plak..camana dapat nama...?
Mmm...katanya sebab ais paarut tu memang halus gebu macam salji..
Mak aku kata orang Kedah panggil texture halus gebu tu sebagai "la ik"
Ha...kata mak aku hanya orang Kedah &  Kelantan yang akan faham perkataan tu sebab kat Kelantan  ada perkataan "ley ik"yang membawa maksud halus ..smooth...!


Seee....view kat Restoran Ais Kacang Salji ni..
Yang berdiri tu bukan kerana mereka dah bangun yer..
Tapi kerana sedang Que tunggu tempat duduk..
Kata Achik kalau musim perayaan dan cutu sekolah memang macam tu..
Tambah lak sekarang kat Kedah musim Kemarau..
Panas lit- lit baq hangggg.....!!!!
Memang kena la dengan Ais Kacang
Kalau normal day orang tetap ramai tapi xddlah sampai kena Q camtu..
Dah la tepi jalan...
Pastu tempat parking pun disediakan..luasss...


Asalnya we all pun berdiri juga menunggu tempat  duduk..
Pak cik tunggu meja...
Kami tunggu 1 meja..
Hahaha...ikut lah mana meja yg customer dia bangun dulu..yang tu kami serbu..!
Best juga sesekali merasa pengalaman macam ni..
Akhirnya meja yang Pakcik tunggu tu orang dah bangun...dapat la we all duduk setelag lama berdiri..
Struggle demi Ais Kacang Salji
Baru feel nak makan..
Ops....Ais Kacang  kena panggil makan ke  panggil minum ek..?
Haaa....mak aku citer masa kakak kecik2 ada citer about ABC ni..
Kata mak aku pernah sekali masa kuar makan kat luar...
Bila pelayan tanya nak order minum apa..
Kakak kata nak Fresh Orange..
Bila tanya nak makan apa..
Kakak kata nak makan ABC..
Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha...
Sajer nak gelak panjang2  kat kakak
Yang pernah jadi kat mak aku plak..
Baru lagi...tahun lepas 2018 kat Taman Warisan Putrajaya..
Mak aku soh aku order Teh O Limau Panas sebab mak aku kata nak makan Pulit Mangga ..
Aku lak nak cendol ngan Roti John..
So,aku gi order minuman panas + Roti John..
Makbaku gi order Cendol Pulut untuk aku..
Sambil ordelr Pulut Mangga kat tempat jual cendol tu juga..
Tapi bila dapat ....mak aku dapat Cendol Pulut dan 1 lagi Cendol Pulut + Mangga potong dadu..
Rupanya yang ditulis Pulut Mangga tu mean Cendol Pulut + Mangga la...
Hahahahahahaha....gelak pendek skit sebab takut mak aku marah..
Ko aser..?
Makanya mak aku pun sama la ngan kakak minum Teh O Limau Panas..
Makan Cendol..
Kikikikiki...
Moral of the story....kalau dah kat gerai tu jual cendol...is all about cendol la..
Kalau dia tulis Pulut Durian mean cendol + pulut+ durian la...
Hahahaha ..

Ok...sambung Ais Kacang Saji la..
Gerai ni memang crowded giler sebab masa we all gi 5 hari lepas adalah cuti CNY...
Memang penuh lah dengan manusia..
Masa ni baru balik  KENDURI 3- MAKAN NASI APOLLO..kat sini...
Follow kereta Pakcik...pakcik bawa gi sini..
Baru lepas makan 2 kenduri
Sambung makan ABC..
Rasanya almost customer pun baru balik kenduri sebab yang peremouan semua berbaju kurung sopan santun..!
Hahahaha..
Cuti CNY kali ni banyak kenduri sebab sskokah dan tempat lain pun  ramai cuti seminggu
Sebabnya CNY Isnin dan Selasa...
+ Weekend Sabtu & Ahad..



Uniknya ABC ni bukan serve dalam mangkuk macam kebiasaan
Tapi dihidang dalam piring
Bukan piring leper yang buat letak kuih tu
Tapi piring yang dalam la..
Macam mangkuk tapi versi piring
Specialnya lagi ...ais dia memang gebu macam salji..
Haaa...kalau banyak2 mungkin boleh main ski kat dia kot..
Hahahahaha...


Aqil tengah kira Ais Kacang Salji
Ada 5..
Aqil
Achik
Kakak
Mak aku
Aku..
Pakcik...?

Pakcik xnak Ais Kacang
Pakcik order Cendol
Selain Ais Kacang Salji dan cendol
Ada jer minunan lain yang biasa dijual digerai lain..
Pastu ada Mee Hoon Sup Utara
Laksa...
Kerepek...Biskut Raya...Kuih  Kering Tradisional pun ada jual dalam restoran ni..
Tapi kami just order Ais Kacang Saljj


3 comments: