Wednesday 31 January 2018

NANAS TUMIS AYAM

Nanas Tumis Ayam..
Haaa...macam ayam plak yang masak nanas..
Tapi mak yang cakap lauk ni namanya Nanas Tumis Ayam...


Nanas Tumis Ayam..
Mula aku ingatkan rasa dia pelik
Sebab buah nanas dijadikan lauk
Tapi bila makan xde la pelik
Sedap & kena jer rasa dia
Ada rasa manis sikit tapi bukan la macam jem nanas..hahahaha
Mak aku cakap xde pelik pun sebab nanas memang biasa dimasak sebagai lauk..


Dah beberapa hari nak aku cakap nak beli nanas..
Asalnya nak beli nanas madu yang memang ada jual dengan lori kat BTS tu..
Sevelum ni setiap hari ada jer lori Hilux tu jual nanas madu yang kecik2 tu..4 biji rm10
Haaa...aku tahunla harga dia sebab memang dia tulis besar2 kat banner tu..
Tapi biasa la...time nak beli ...xde la plak lori tu..
Makanya petang semalam mak aku ajak singgah Pasar Segar beli nanas x madu ni..
Hahaha...ada ka nanas x madu../
Mak aku cakap nanas biasa ni dupanggil Nanas Morris..
Mmm...dah nak macam nama mak aku jer..!
Haaaaa....jangan ingat nenek Smith jer ada Epal Granny Smith...
Mak aku pun ada Nanas Morris
Hihihihi...


Nanas Goreng Hati Jantung dan Pedal Ayam..
Ini lah nama asal Nanas Tumis Ayam ni.
Ni pic AFC 703 -Comfort Food Recipes
Malam apa ntah sambil aku siapkan homework depan TV...mak aku layan Astro AFC tu..
Aku pun terlayan la juga ...hahaha
Comfort Food Recipes ni pasal masakan tradisional...nostalgia sempena Chineese New Year( CNY)
bulan February ni..



Mak aku siap snap pic sebab nak amik resipi ni..
Makbaku cakap nampak macam sedap..
Kat situ dia tulis masakan ni dihidangkan pada musim keraian seperti CNY dan majlis perkahwinan.



Lauk Nanas Goreng Hati,Jantung dan Hrmpedal Ayam  ini menjadi salah satu makanan nostalgia hos dia..
Mak aku selalu la tengok rancangan2 macam ni..
Aku sesekali jer tetperangkap untuk tengok sebab sambil buat homework..
Kalau memang aku yang pegang remote control tu...xdenyer aku nak tengok sangat..
Kecuali kalau Bake With Anna Alson..haaa yang tu aku suka tengok Anna Alsin tu deco cake..pastry bagai


Dalam Comfort Food Recipes tu ..
Anak2 @ cucu akan memasak makanan nostalgia yang pernah dimakan semasa kecik dulu dan nenek2 akan memerhati sambil memeberikan tips serta menceritakan kenangan dan peristiwa yang ada kaitan dengan makanan tersebut..
Mmmm....macam mak aku jerrr...!
Haaa...sebab mak aku kalau masak & makan mesti citer pasal kenangan dan nostalgia makanan tersebut..
Yang kena tadah telinga opkos la haku..!!
Kakak xde dia nak dengarnya...
Selamat la telinga kakak ngan abang..
Hihihi...



Ni la nenek yang ajar resipi Goreng Hati Jantung dan Pedal Ayam tu...
Nenek tu cakap hidangan nanas membawa tuah Itu ikut kepercayaan orang Cina la..
Sebab tu kalau CNY dorang bukan sahaja hidangkan limau manis tetapi juga digantung tanglung buah nanas.
Naper limau & nanas..?
Haaa...yang ni dia x citer dalam Food Comfort tu..
Tapi mak aku cakap limau dan nanas dipilih sebab orang Cina percaya limau dan nanas akan membawa tuah dan kekayaan kerana warnanya seperti warna emas...
Ooo...camtu..
Mmm...kalau mak aku yang cakap aku akan kalah la...sebab mak aku rajin membaca..hihihi

Ok...jom tengok mak aku masak Nanas Tumis Ayam
Mak aku cakap  hati jantung dan pedal ayam tu mak aku gantiman dengan isi ayam.
Sebabnya aku ..kakak...abang memang x makan hati pedal bagai..
Kalau mak aku masak hati pedal bagai..
Makan la sorang...
Aku..?
Mmm...not my tàste

NANAS TUMIS AYAM
1/2 biji nanas
1 keping dada ayam
2 sudu minyak
3 bawang putih
1/2 bawang kuning holland
sikit garam
1 sudu teh tepung ubi + ¼ cawan air
5 cili kering(sendiri tambah)
1 tangkai daun ketumbar( sendiri tambah)

1. Isi ayam dipotong kiub dan gaul garam dan serbuk kunyit
(resipi asal guna hati,jantung dan pedal ayam direbus terlebih dahulu untuk mengurangkan bau hanyir)
2. Nanas dikupas buang matanya dan dihiris sederhana tebal
3. Panaskan minyak dan goreng isi ayam
4. Masukkan cili potong dan nanas potong
5. Masukkan bawang putih kiub fan bawang kuning
6. Goreng dan masak hingga nanas layu
7. Sesuaikan rasa dan masukkan tepung ubi yang dibancuh dengan air untuk pekatkan kuahnya.Tabur daun ketumbar


Ni la Nanas Moris yang aku cakap tu
Mak aku cakap nanas ni x la semanis nanas madu.Kalau suka lebih manis guna nanas masak

Mak aku cakap nak masak separuh nanas jer
Sebab untuk dinner jer pun
Yang nak makan pun aku ngan mak aku jer..
Penat dan lapar sebab baru sampai rumah..
Kakak dah 3 hari bercuti di Melaka dengan kawan2 dia lepas final axam..
Abang off..tapi biasa la abang kalau off mesti kuar juga...
Dengar tadi abang cakap ngan mak aku abang kata nak gi Mines ngan kawan dia
Mmm...untung la...
Aku juga dok kat umah jer..
Huhuhu


Nanas ni mak aku cakapnkena buang matanya sebab keras dan kalau x buang nanti kalau makan gatal lidah
Tapi aku x panggil mata..
Aku panggil bulu hidung..
Wakaka...bapak geli siot..!!
Aku suka tengok mak aku buang bulu hidung nanas tu..
Tapi aku x reti nak buat
So..biarlah mak aku jer buat..!!
Hahaha.. boik nyer alasan kan....


Nanas tu dibelah 4 dan dipotong macam nak buat rojak buah tu


Isi ayam digaul garam dan kunyit.
Kalau resipi asal yang guna hati jantung pedal tu mak aku cakap dorang just rebus x campur apa2 pun

Bawang Kuning..Bawang Putih Kiub,Cili Kering Potong dan Daun Ketumbar..
Mak aku cakap cili dan daun ketumbar tu tambah sendiri


Panaakan minyak



Goreng isi ayam.hingga masak


Tambah cili kering potong


Masukkan nanas


Bila nanas dah lembut dan layu baru masukkan bawang putih dab bawang besar


Masak beberpa minit supaya sebati.
Sesuaikan rasa dan tabur daun ketumbar.
Dolu aku x suka dau  ketumbar sebab bau dia pelik..tapi sebab dah mak aku selalu guna aku dah jadi suka.Walaypun rupa dia hampir sama dengan daun sup tapi aku dah boleh bezakan sebab bau dia memang x sama dengan bau daun sup..Haaa...sebab aku kan PA mak aku..mana mak aku pergi aku yang escot..even gi pasar pun aku yang tukang tolak trolly @ bawa bakul macam mokcik2..
Bila citer kat kawan2 aku..memang kena bahan la..dorang mana pernah gi pasar...dorang gi mall jer..


Ok...jom makan....
Esok Cuti Thaipusam..
Lusa Cuti Hari Wilayah .
Jumaat sekolah...
Huwaaaaaaaaaa....!!!

2 comments:

  1. salam..

    wah untungnya jadi anak bongsu...

    mak akan tunaikan bila mahu sesuatu.. untungnya awak...


    "memang kena bahan la..dorang mana pernah gi pasar...dorang gi mall jer.."

    Dari zaman dulu lagi ada category orang tak pergi pasar dan macam macam lagi.
    Dulu ada la sorang hamba allah ni kawan dengan budak ni. dia beraanak di kl/ Selangor. Parent asal.. negeri lain.
    mak gf dia rajin bercucuk tanam .. so sebelum balik kl... mak gf pegi cabut sayur kalian, sawi etc.. so akar masih ada sikit Tanah..
    kemudian... budak lelaki(dah umor 30 an)cakap ishhh kotor..
    so mak gf cakap itu boleh basuh.. Tanah saja.

    anyway.. apparently dia tak makan sayur jual di pasar malam..
    let alone pasar basah.

    Moral of the story... agaknya dia ingat datang kat mana sayur sayur kat supermarket tu?

    Anyway.. orang putih dah jadi trend bawa anak anak pergi pasar tani. concept dia ikut Negara kita.
    Tapi ada juga yg category mak bapa mereka memang tak masak jadi anak makan junk food. Sampai kena penyakit.. dan jadi issue masyarakat..


    Anyway, mind set manusia.. ada orang tak makan togeh ..katanya sayur murah. sekali gi luar negeri ... habis aja dia telan.. hahaha

    dimasaknya tepanyaki, etc letakk taugeh ... makan pulak..
    ada orang tak makan ikan tongkol.. tapi bila gi kedai..order tuna..

    lawakkkan??


    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam..
    Jadi anak bongsu kadang ada untung..Kadang ada rugi..kadang pulang modal jer..hahaha

    Macam juga jadi warga KL...sebenarnya rugi sebab xde negeri sendiri..KL hak semua..huhuhu
    Story yang sis citer tu cam citer kat TV jer kan..ingatkan dalam TV jer..rupanya realiti pun ada macam tu..Tapi kalau kiter la..kalau mak BF bagi sayur kailan fresh tu bapak suker ar..sebab sayur fresh...tanah tu boleh basuh..ustazah cakap tanah tu suci lagi mnyucikan sebab air tanah boleh membersihkan nazis mughallazah..Manusia pun asal dari tanah..Hehehe tetiba lak kiter ganti jadi ustazah hari ni..hihihi....anyway TQ sis selalu kongsi pendapat dengam kiter...muah3..!

    ReplyDelete