Tuesday 23 January 2018

BUAH CERMAI

Buah Cermai..
Suka Buah Cermai...?
Mmm....tengok jer terus air liur keluar dalam mulut
Tapi aku x suka Buah Cermai
Sebab masammmmm...



Mak aku jer makan Buah Cemai ni..
Cicah ngan garam..
Tapi mak aku caka kalau Cicah ngan penyicah macam Achik bagi resipi PENCICAH MANGGA kat sini...baru la sedap .
Cuma mak aku cakap kena makan ramai2 baru sedap
Kalau makan sengsorang kurang kick..
Haaaa....xjan nak ajak aku..
Mmmm.....memang x la
Sebab aku memang x suka asam2 ni
Jeruk bagai tu memang aku x suka..



Selain makan macam tu jer..
Makan ngan Pencicah..
Mak aku juga pernah buat JERUK CERMAI kat sini....
Selain Buah Cermai...
Pucuknya juga boleh dijadikan sayur..
Dah pernah tulis SAYUR LEMAK PUCUK CERMAI kat sini...
Ok..bye....

5 comments:

  1. Salam

    BUAH CERMAI: 2 cawan.
    cili padi 2-3 biji atau cili merah 2 biji..
    belacan bakar 1 adult thumbsize.

    gula 2 tabspoon
    kicap manis 2-3 tabspoon or more

    kalau tak de kicap masin campur gula lebih..
    kalau takce kicap - kicap masin tambah leh kan gula.

    tumbuk cili belacan dan gula sampai lumat dan masukkan buah cermai .. tumbuk sampai buah pecah peca sampai biji keluar .. gaulkan dan makan pakai sudu..

    daun buat air rebusan hilangkan sakit kepala gelap mata esp lebih kolestrol dalam darah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmmmm......air liur penuh molot..
      Kiter x suka asam2...
      Tapi bila citer asam air liur akan penuh molot..
      Heeee
      Apapun TQ sharing resipi tu..
      Nanti kiter cakap Achkk soh buat camni..
      Tapi mak kiter tanya air rebusan tu kena minum ke camaner...

      Delete
  2. salam

    ambil secekak dengan pelepah daun cermai tu sekali, letak dalam periuk, dan letak air dalam 3 mug, dan didihkan.

    lepas tu minum la. Macam air sejuk air suam throughout the day.
    Arwah mak saya buat tu aja bila rasa kepala ada pusing.. due to cholesterol.

    The other option daun belimbing besi/buluh, dengan pelepahnya sekali rebus, dan minum.

    kalau ada buahnya, ambil segenggam adult's hand blend dan minum. Also effective.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo...x susah pun...nanti kiter cakap ngan mak kiter..TQ for sharing

      Delete
  3. bagus makan asam kerana bila air liur penuh mulut tekan dan mulut tak kering. tapi kalau buat cam recipe saya cakap tu tak rasa masam sangat.. tapi masam pedas masin manis..
    best..

    ReplyDelete