Sunday 14 January 2018

CUACA SEJUK TAK BETUL...??


Dalam WhatsApp...
Dalam FB...
Memang tengah viral pasal suhu sejuk ni..
Tapi tadi tumpang dengar Berita Pukul 7 pagi dari Radio  siaran kegemaran mak aku tu..
Dalam berita tu cakap..
Tular pasal cuaca sejuk tu TAK BETUL...
Eh..mana satu yang betul ni...?
Berita Tular @ Berita Radio...?
Mmm...kalau ikut yang cikgu ajar kat sekolah...
Kita kena pastikan sumber berita yang kita dapat dari sumber yang sahih...
Tak boleh percaya 100% dari laman sosial...

Ok..ok...aku xcaya 100% dari laman sosial ..
Aku hanya nak citer apa yang dirasa sahaja...
Apa yang aku rasa...?


Kaki memang bungkus ngan stokin...
Hujan turun x putus2 sejak hari Selasa pagi hingga lah hari ni Sabtu..
X lebat tapi memang dah 5 hari xnampak matahari...
Dah 5 hari pakai stokin ni x basuh..
Hahaha....
Tapi xde bau ok..!
Hujung tu hitam2 skit pun sebab aku pijak suratkhabar....terlekat ink tulisan kat paper tu ..
Tangsn aku pun lekat hitam ink tu..huhuhu
Ok...apa yang aku rasa sejak beberapa hari ni memang S.E.J.U.K..
Kalau ikut dari Berita Tular suhu KL 25.5°C
Tapi tengok kat handphone ni suhu KL 24.5° C
Huh...camaner ni...
Mungkin ada yang betul ..mungkin ada yang x betul la tu..


Kakak tidur dengan t- shirt panjang...
Bungkus lagi ngan hoodie jacket..
Balut lak ngan selimut...


Selak sikit selimut kakak tengah tidur..
Haaa...kakak pun pakai stokin pelangi macam aku...
Kakak kata kat Puncak Alam lagi sejukkk..
Dah seminggu kakak cakap xyah on kipas..
Tido malam pakai 2 lapis baju & selimut...



Apa tu...???
Seramnyer....
Hahahaha...
Mak aku nyer kaki lahhhh...!
Pun bungkus stokin dah macam Kaki Dayang Senandung...
Haaa...jangan ingat aku x tahu Dayang Senandung...
Mak aku lagilah..
Sebelum cuaca sejuk ni pun mak aku memang tidur pakai stokin



Ini BUKAN MORTAR..
Bukan juga BOM ATOM...
Ini TUNGKU
Sejak cuaca sejuk ni..
Mak aku ada tambah plak TUNGKU ni..
Bukan TENGKU yer..
T.U.N.G.K.U = TUNGKU
Haaa.....tungku ni selalh nenek jer rajin guna kalau datang KL..
Nenek akan bakar tungku tu atas api dapur sampai panas...
Pastu bungkus dengan kain batik lama.
Nenek akan guna untuk tekan2 pada perut dan ruam pada badan waktu malam..
Nenek kata tujuannya supaya badan jadi panas dan aliran darah dalam badan  lebih lancar
Nenek cakap kalau dulu2 tungku ni digunakan oleh oranv perwmpuan baru lepas bersalin.
Tapi kata nenek...
Nenek memang selalu guna untuk kesihatan..
Nenek kata kalau selalu guna...perut akan kempis..aliran darah juga lancar..lemak boleh cair....badan akan jadi sihat...
Oooo...patut la nenek slim jer...



 Tungku yang dah dibakar hingga panas dibungkus dalam tuala lama yang dah x digunakan..
Kena guna tuala lama...sebab kalau tuala baru nanti akan rosak la tuala tu dengan kesan terbakar sebab tungku tu panas..
Haaaa....sejak cuaca sejuk ni..
Malam2 mak aku akan bakar tungku tu sampai panas dan bungkus dengan tuala ni
Mak aku pun dah mula ikut petua nenek kot..
Hahahha...
Tapi mak aku aku cakap just nak panaskan badan jer...
Aku pun tumpang sekaki..
Syok weh...sejuk2 letak tangan atas tungku tu...hilang sejuk..
Pijak2 atas tungku tu kasi kaki hilang sejuk...
Waaaa....asik dong..!!
Sambil buat kerja sekolah kat meja..
Bawah meja letak tungku ni sambil pijak2 ngan kaki...
Siok jer ....kaki rasa suam2 ...x sejuk dah..
Pagi2 pun sedap jer layan tungku bawah kaki..




Sambil ngadap tingkap...
Wahhh...nampak la jiranku yang kaya raya tu baru landing kat tepi tasik tu..
Jiran sepagar...
Bukan jiran setaraf...
Mereka enggang...
Kiter pipit jer ...
Takper...takper....
Rezeki masing2...
Tapi best ar kalau ada helikopter macam tu kan..
Xyah nak jem...dapat terbang anytime...
Bila la jiran ku ini nak offer naik helikopter dia...
Hahahaha....

No comments:

Post a Comment