Saturday 13 January 2018

CEKODOK SETONGKOL JAGUNG

Cekodok Setongkol Jagung..
Haaa....nama cenggitew sebab mak aku cakap memang buat guna setongkol jagung jew...
Kalau buat 10 tongkol jagung xde lak nama die cekodok 10 tongkol jagung...
Orang makan kuih waktu petanv..
Tapi yang ni waktu malam..
Mmm...malam pun...malam lah...
Dah lapar



Semua ini kerana lapar tengah malam..
Hahaha....
Sekarang kan hujannnn jerk..
Kerja sekolah lak bukan sidikit sedikit...
Bukan jarang jarang..
Bukan kadang kadang..
Tapi BANYAKKKKK...
Buat sampai tengah malam baru leh siap...
Pastu bapak lapar arrr...
Nak makan benda yang ada rasa manis...
Ngan minuman panas..
Sebab sejukkkkk....
Hujan...!!


My leg ...
x cukup stokin...selimut lagi dengan selimut tebal
Setiap malam nak tidur kena pakai stokin..
Kalau x..memang xleh tidow...
Dolu aku ada banyak stokin macam ni mak aku beli kat Guangzhoa...
Dah siap pack 12 pcs dalam 1 plastik..
Mak aku cakapnx boleh nak pilih2..
Sampaikan ada 2 pasang ada plak 3D pig kat ibu jari nyer stokin..
Haa...yang 2 pasang tu mak aku pada kawan mak aku...chinese
Sekarang xyah gi Guangzhoa pun...
Dah bersepah dah kat Malaysia..
Ni beli beli masa balik Kedah hari tu..
Stokin sekolah semua pun beli kat Kedah jer hari tu..
Perut pun dah jadi perut stokin..
Nak makannnn jer sebab lapaw..!



Mak aku buatkan Cekodok Setongkol Jagung ni..
Makan memalam buter...
Mak aku cakap beli 2 tongkol jagung tu nak buat Lepat Jagung..
Tapi sebab aku lapaw..mak aku dah gunakan setongkol jagung untuk wat cekodoks

CEKODOK SETONGKOL JAGUNG
1 tongkol jagung
3 sudu tepung gandum
2 sudu gula
1/2 sudu teh garam
3 sudu air
minyak untuk goreng

1. Hiris jagung kasar2 supaya dapat rasa jagung bila dikunyah
2. Gaul isi jagung bersama tepung..garam..dan gula
3. Masukkan air sesudu demi sesudu sekadar untuk bagi lekat adunan sahaja..Biar kental bukan cair
4. Panaskan minyak dan jemput serta gorenglah
hingga garing..



Ini lah hasilnya sepiring Cekodok Setongkol Jagung..
Krup ..krap..krup..
Sedap...luar dia garing..
Bila gigit biji jagung..
Mmmm....liat2...
Makn bersama Teh O panas..
Sambil kemas2 homework..
Sambil tunggu abang balik..
Sebab aku xkan tidur selagi abang belum balik.
Mak aku dah hanyut dialam mimpi..
Tapi kalau time pagi..
Aku lah yang bangun lambat..
Mak aku dah siap semua baru haku bangun..
Hahahahaha...
Tapi malam aku dah beres semua dah sebelum tidur..
Baju aku...baju mak aku...aku dah siap iron..
Buku dah siap masuk bag ikut jadual dah..
Bangun jer...
Sap..sup..sap...siap...


No comments:

Post a Comment