Wednesday, 10 January 2018

MASAK LEMAK KUNING IKAN HARUAN KERING DENGAN UBI KAYU

Masak Lemak Kuning Ikan Haruan Kering Dengan Ubi Kayu...
Lauk dah lebih 1/2 bulan dalam draff...hahaha...
Ubi Kayu yang bawa balik ..yang nenek tanam tu la...


Aku suka lauk ni....
Dah beberpa kali dah mak aku masak lauk macam.ni...
Dah pernah post MASAK LEMAK CILI API UBI KAYU lat sini
Baru persan yang tu pun masak ngan Ikan Haruan Kering Juga..
Masakan ni kena masak ngan Ikan Haruan Kering jer ker...?
Mmm...mak aku cakap boleh je masak ngan ikan kering lain...
Tapi sebab dah ada stok Ikan Haruan Kering...
Maka mak aku cakap masak jer lah...



Lauk ni aku suka sebab warna diankuning dan ada rasa ikan masin
Kalau warna dia putih...mmmm aku xnak
Hahahaha...
Betul...!!
Kalau Lemak Putih...aku kenot go
Kalu kuning xper...


Aku suka ubi tu yang dah lembut dan lemak
Kuah dia pulak ada lemak..masin & masamm..
Mmmmmm....gaul nasi panas...
Dengan ikan masin goreng lagi..
Mmmm....boleh aimpan bau kat jari tangan oooo



Kalau ratah camtu pun sedap...
Mak aku cakap kena masak awal pagi supaya bila makan waktu lunch...
Rasa dia lagi pekat dan melekat...
Huh....memang aku suka..


LEMAK KUNING UBI KAYU DENGAN IKAN HARUAN KERING
1 ketul ubi kayu
4 cawan air
3 ekor ikan haruam kering
1 asam keping
1 kotak santan
1 serai
1 sudu teh garam

Bahan Tumbuk:
5-10cili padi
1 ketul kecik kunyit segar
1/2 bawang besar



Ubi Kayu...
Kena  kupas kulitnya dan basuh serta potong potong


Ikan Haruan Kering...
Nenek yang bekalkan jug


Ikan Haruan kena potong 2 supaya senang nak masak


Bahan untuk tumbuk


Kena tumbuk sebab sikit jer..
Mak aku cakap kalau sikit camni blend pun x hancur..
Lagi satu sebab mak aku cakap tumbuk lagi ori arrr....


Masak ubi bersama bersama  air..serai...bahan tumbuk dan ikan kering hingga ubi empuk san ikan lembut


Selepas ubi dah emouk baru masukkan asam keping,garam dan santan pekat


Masak biar memdidih beberapa minit supaya asam mengeluarkan rasanya ..Sesuaikan rasanya dan siappp

4 comments:

  1. wah nampak menarik..tapi kan akak nie tak pandai mkn ikan darat..yg mkn hanya gelama masin je utk ikan darat..biasa akak masak mcm nie guna ikan masin ikan merah..campur pulak nenas..perhh sodap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn....kiter pun suka nanas den ikan masin..mmmm..tiba- tiba laparr

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam,

    tell your mom to try and use daun kemangi.. in the masak lemak ikan air tawar... ikan haruan etc.. apart from letak bunga kantan, .. etc

    Pucuk gelugur, daun kunyit and daun kemangi.... dalam masak lemak... sangat sedap....masam dan aromatic

    regards


    ReplyDelete