Sunday 30 June 2019

PULUT KACANG vs RENDANG AYAM

 Pulut Kacang vs Rendang Ayam vs Kopi O Panas.
Haaaa...berapa banyak vs laaaa....
Weekend breakfast
Haaa...semalam mak aku kata nak masak pulut kuning untuk makan ngan rendang ayam pencen tu
Tapi   x jadi sebab xde santan...


 Hari ni x jadi pun Pulut Kuning
Tapi jadi Pulut Kacang vs Rendang Ayam Pencen tu
Actually memang rendang ayam ni yang mak aku masak semalam tu
Tapi xde sapa pun makan kecuali mak aku
Abang makan kat tempat kerja
Kakak beropen house sampai malam..
Aku lak x berani nak makan sebab tengah cerry berry..
Gi open house umah Auni pun aku x berani nak makan sembarangan..
Balik sebab tersangkut dalam traffic jem sampai maghrib..
Sampaikan mak aku tak jadi gi open house sebab dah maghrib
Kakak jer terua sambung lagi beraya beropen house ngan kawan- kawan kakak sampai malam


 Pulut Kacang ni mak aku kata asal nak buat Ketupat Kacang
Tapi xde daun palas..
Daun pisang pun xde
Jadi Pulut Kacang


 Ni mak aku kata guna Kacang Ketupat a.k.a Kacang Mata Hitam
Haaa...bhkan kacang mata- mata tau...!
Selalu kacang ni mak aku masak bubur ngan kacang hijau


 Selain Pulut Kacang
Mak aku buat juga Pulut plain yang xde kacang
Untuk sesapa yang xnak kacang
Aku pun dulu2 bukan suka sangat kacang
Tapi today i makan pulut kacang ni
Heee..manusia berubah dengan waktu


PULUT KACANG
1 kg pulut- rendam semalaman
1 cawan kacang mata hitam - rendam berasingan dari pulut
1 helai pandan

Bahan Gaul
2 cawan santan*
1 sudu teh garam*
1 sudu teh gula*
*** campur semuanya hingga sebati

1. Panaskan pengukus dan kukus pulut hingga masak.
2. Ketika pulut masih panas ,gaulkan dengan santan bercampur garam dan gula hingga sebati dan nampak pulut berkilat
3.Kukus kacang mata hitam yang sudah direndam hingga kacang empuk
3. Gaul bersama pulut yang sudah digaul santan



Rendang Ayam Pencsn ni yang masak semalam
KAT SINI.....
Ok...makan dulu...
Nanti nak go open house lagi
Hari ni ada 2 jer je.putan open house..
Tapi mak aku cakap boleh gi 1 jer...

2 comments:

  1. HEHEHEH.. MAK CELLA MACAM AUNTY LA, SUKA BAGI SYARAT PADA ANAK, KALAU ADA DUA TIGA OPEN HOUSE, SATU JER BOLEH PERGI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...mak kiter cakap penat jadi grab x berbayar...
      hmmm...dah kiter nak naik grab sendiri mak plak x kasi...

      Delete