Monday 3 June 2019

IFTAR 28 RAMADHAN 1440 A KAMPUNG

 Iftar semalam
28 Ramdhan 1440
@ kampung nenek
Macam 2 dan 3hari lepas...
Mak aku ngan Achik masak dan bawa balik kampung
Untuk iftar sama- sama
Kadang macam lawak  pun hada
Semua masak kat rumah
Bawa balik.makn kat kampung
Lepas tu balik
Hrmmm...tapi mak aku ngan Achik ngan nenek la nak sangat feel iftar kat kampung
Nenek kata sebab nak menghilangkan usang rumah tu
Supaya kembali berseri pada Hari Raya nanti..
Nenek kata bila kita selalu balik..
Rumah tu akan hilang usang dan kembali berseri.
So...nanti hari raya barulah rasa macam rumah tu berpenghuni dan ramai tetamu datang macam tahun- tahun lepas...
Pagi nenek akan balik bersihkan rumah..
Sapu sampah....bakar sampah
Petang semua akan balik bawa makanan
Makan...solat....pastu balik semula
Tapi balik lepas Haikal dah balik dari surau la
Haikal gi teraweh kat surau kampung nenek..
Lepas Haikal dah balik dari surau
Baru gerak balik
Pakcik akan balik dulu sebab Pakcik gi solat teraweh kat masjid..


Mmmm...pic gelap macam blackout
Sebab snap by mak aku
Aku tengah isikan nasi kedalam pinggan..
Tu ...nampak tak aku dalam kegelapan sedang isikan nasi ke dalam pinggan
Haaa....dah berkali ajar mak aku snap
Tapi still fail...
Ok....jom tengok menu iftar hari Ahad
28 Ramadhan..



 Asam Pedas Kepala Ikan by mak aku...

 Dah pindahkan dari kuali masak ke kuali hidang


 Sotong Kunyit by Achik


 Rendang Ayam by mak aku


 Mak aku  masak sebab nenek buat ketupat palas

 Ketupat Palas...by nenek
Nenek buatkan Ketupat Frozen untuk Achik bawa balik Pahang nanti..
Family Achik beraya kat Pahang tahun ni



 Ayam Masak Serai by Achik


 Kari Ikan by mak aku


 Ikan Goreng & Ayam Goreng


Ulam- ulaman


Sayut Kangkung by mak aku


Agar- agar Sirap by mak aku
Petang ni xde Kuib Bazaar
Semua homemade....

Mee Goreng by Achik...
Untuk lepas teraweh...

4 comments:

  1. Salam .. hilang diet hasil puasa.. macam macam... No lauk utk sebulan punya menu...woowwweee

    Cuma missing tempeh hahaha

    Seronok betul la..ketat baju...kalau makan semua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam....
      Haaaa...tu la pasal
      Setiap hari mak.kiter ngan Achik cakap nak masak sikit jer
      Tapi bila dah kumpul jadi banyak

      Delete
  2. Kalau saya ...menu camtu ..
    Di pagi Raya:
    Eh baju Raya rempah Beberapa Bulan Lepas tak muat la..

    Takpe la pakai baju dok rumah
    . Hehehe
    Selamat Hari Raya maaf zahir batin terkasar Bahasa.tersakat Ada ...maaf.zahir Dan. Batin semoga.amalan semua diberkati Allah SWT.
    Dimurah rezeki.dan sehat tubuh badan akal.fikiran..
    Lepas.ni hit the book again suhailA ..
    No wasting time.ok
    Continuously..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiinnn...
      Doa yang sama juga untuk sis nor
      Salam aidilfitri dan maaf zahir batin..
      Jangan lupa doaakan kejayaan SPM kiter..

      Delete