Sunday 2 June 2019

PASAR KEMBOJA @PENDANG - PERSIAPAN RAYA

Hari Jumaat 26 Ramadhan 1440
Mmm...dah hari ke-2 sampai Kedah
Lagi 4 hari nak raya
Dah beberapa hari Achik pesan balik Kedah sebelum Jumaat
Sebab Jumaat nak bawa beli baju raya lagi
Malam tadi lepas iftar Achik dah ingatkan..
Esok pagi- pagi nak gi Pasar Kemboja...
Nak cari baju raya.
Actually sebelum puasa masa balik Kedah bulan April hari tu Achik dah bawa gi shopping raya
Achik kata beli awal- awal x kalut..
Achik dah sponser sorang 2 pasang baju raya
Nenek 2 pasaang
Mak aku 2 pasang
Kakak 2 pasang
Aku 2 pasang..
Aku pilih Kebaya Songket Purple ..
Kakak baju kurung songket purple.
Kasut by CR2 pun Achik yang belanja
Tudung  & handbag mak aku juga sponsered by Achik


              Dah lebih 10 tahun baju raya semua Achik sponser..
Setiap kali raya pastinya riban- riban peruntukan Achik untuk kami.
Huhuhu....terlalu banyak budi Achik dan Pakcik kepada kami semua..
Semoga Allah memberi pahala dan rezeki yang melimpah untuk Achik dan Pakcik.

             Hari Jumaat Achik bawa gi Bazaar Kemboja @ Pendang .Achik kata nak beli baju raya lagi.Achik kata sebab tahun ni semua orang pakai baju raya tema BATIK
Achik kata yang beli sebelum puasa tu boleh pakai nanti untuk aku gi open house bila balik KL nanti

Yang penting Achik kata pagi raya biar kami semua pakai tema batik kerana semua pun Pakaian Raya 2019 adalah tema  BATIK @ LACE..
Walaupun dah cakap ngan Achik 2 pasang tu dah cukup..Achik tetap nak belikan baju tema batik ...tema raya 2019
So....
"Anda rasa...saya ada masa untuk menolaknya...?" -(baca dengan intonasi iklan Panadol)

Hahaha..



 Pukul 7.15 Achik dah sampai siap datang jemput kat rumah baru.
Achik kata biar Achik drive sebab Achik lebih tahu mana nak parking kereta nanti..
Syyyyy....Achik tu every week gi Pasar Kemboja tau..!
Tapi pukul 7.15...sepanjang jalan dah penuh kereta park sampai berkilometer jauhnya..
Mujur Achik dah expert ..
So..dapat lah parking dicelah- celah lorong rahsia..
Hahahaha


 Pukul 7.30...manusia dah ngalahkan Jalan TAR kat KL..
Bersesak- sesak lelaki dan perampuan dan kanak- kanak dan warga emas dan warga intan permata
Kalau aku ngan mak aku yang masuk mau sesat
Semua ikut bontot Achik jew
Hahaha....

 Rambang mata baq hang
Betul la kata Achik
Raya tahun ni semua orang pilih Lace & Batik
Pakaian kat sini almost lace & batik merata- rata


 Pakain Songket x nampak sangat dah
Ada sikit- sikit jew
Achik kata songket tu orang pakai raya tahun lepas
Hanya aku jew baru nak pakai songket
Hahaha...



 Achik layannnn jer ikut taste aku
Aku memang dah set nak pakai Kebaya tahun  i
Hari tu pun aku dah pilih Kebaya Songket Purple
Balik KL dah siap beli dokoh nak pakai ngan Kebaya Songket Purple
Sekali Achik kata tahun ni tema batik la
Kakak lagi suka la
Sebab Songket Purple kakak tu
Kakak dah pakai hari tu untuk Rakaman Raya TV Al- Hijrah..
Sambil pilih sambil Achik suruh whatsApp kakak untuk tanya kakak nak baju yang mana..
Kakak belum cuti
Sib baik ada technology boleh snap pic hantar..video call untuk tunjuk contoh baju.
Sabtu malam nanti baru kakak balik by bas.
Abang pun belum cuti  lagi

 Mana- mana pun batik la


 Achik kata ni fesyen kain batik yang dijadikan baju dan long skirt..
Cantik..tapi aku nak.kebaya...
Jom...cari.lagi...


Masa jalan jangan tengok orang
Tengok pakaian yang bergantungan jer..
Kalau berkenan berhenti dan labuhkan sauh supaya x hanyut ditolak orang
Tak.perlu tengok jalan
Just jalannnnnnn jew
Sebab memang xkan nampak jalan..
Penuh dengan manusia yang nak shoping...
Kalau jumpa sesapa yang dikenali TOLONG la JANGAN la plak nak BERJEJAK KASIH kat sini yer...!
Just say hai....
Kalau ko nak tanya khabar ke..nak ajak datang beraya ke hapa ker...
Sila call @ whatsApp masa balik nanti
Di sini TIADA RUANG nak berjejak kasih hokey...!



 Kalau rasa panas...
Masuklah berteduh dalam.mana- mana khemah jualan yang x ramai orang..
Hahaha..asa ker khemah yang x ramai
Pepandailah cari teduh
Haus wehhh....!
Panas...sesak ...haussss

 Now kita still kat Bazar Melayu Kemboja @ Pendang
Bukan kat Jogja...
Bukam kat Jakarta
Bukan kat Bali
Bukan kat Pulau Jawa yer..
Hahaha....tahun ni orang Indonesto suka beraya kat Malaysia...
Dah rasa macam kat Indon...
Penuh dengan Batik Bali


 Yesss...jumpa Kebaya  Purple Berkain Batik
Mmmm....Kebaya tu aku dah berkenan
Tapi corak kainnya bagi aku x cukup batik
Gue mau batik Indon sih...!


 Waduhhh...bingung dih...!
Semuanya anggun
Mana satu yang mau gue pilih..
Waduh...bingung dih..!


 Mak aku pilih Baju Kurung Batik Penuh
Tapi bukan la yang ini
Heee....

 Lace pun cantik- cantik
Harga pun mampu milik
Bukam macam harga butik
Tapi bayarnya by Achik
Hwa...hwa..hwa....



 Jalan lagiii
Seronok plk bersesak- sesak
Bukan selalu
Heee..hari tu ronda KL @ Jalan TAR..masjid India & Dataran pun just dari dalam kereta
Tak joint pun dorang bersesak
So...balik.joint bersesak @ Bazar Kemboja


Dah jumpa lorong yang jual Kebaya
Syantik - syantik dowh...!


Mula.aku dah deside nak amik.Kebaya Pink Purple ni
Dah sesuai dah dengam dokoh  aku warna silver
Tapi ...lepas whatsApp kakak
Tunjukkan beberapa contoh lain
Kakak deside nak Kebaya Warna Belacan vs Batik Lepas warna Kuning...
Heee....aku pun suka juga yang tu...
Yang mana....???
Heee....mana boleh tunjuk lagi..
Tunggu raya laaaaa....
TQ Achik bucuk- bucuk sponser setiap orang 3 persalinan Baju Raya...
Muah Achik ketat- ketat tau...!!!!


5 comments:

  1. Wahhh… Teringin pulak nak tengok Pasar Kemboja Pendang. Kalau di JB pun ada Pasar Kemboja Tiram namanya, pun kena pergi pagi2, tapi setiap Khamis jer. Aunty tak pernah pergi sebab pertama hari kerja, sebab kedua aunty tak suka bersesak2.


    Baik & pemurah sungguh Achik, sampaikan salam aunty padanya dengan pertanyaan, nak ambil adik angkat tak???

    hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...kalau balik raya @ Kedah datang la sini...dekat jer ngan rumah baru kiter..
      Setiap hari Jumaat tau...!
      Raya ke-3 tu Jumaat...
      Leh raya rumah kiter..
      Tapi Achik kiter balik Pahang..nanti kiter tanya Achik yer..Kalau Achik accept request tu..nanti belanjer kiter Cheese Tart tau..
      Hahaha

      Delete
  2. Kebaya Warna Belacan ???
    Takde warna pink belacan ke atau collar budu??hehhee

    Anyway...siap bertema sekarang baju Raya..
    Best la ...
    Anyway jangan lupa DOA Kan Acik Dan pakcik sekeluarga murah rezeki sentiasa Dan Di lindungi insha'Allah...
    Pesan mereka drive hati hati jangan laju laju..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...betul la pink belacan..
      Hehehe lupa nak tulis pink...
      Warna pink budu & pink cencalhk lum ada..hahaha..
      Datang la beraya kat Kedah..
      In sha Allah kita sentiasa mendoakan untuk nenek..Achik Pakcik ssmua..juga semua pembaca diary maya kiter.Semoga segala doa dan segala kebaikan semua Allah gantikan dengan pahala berganda...Aamiiinn..

      Delete