Wednesday 12 June 2019

IKAN SALMON MASAK LADA PUTIH- IFTAR PUASA 6

 Ikan Salmon Masak Lada Putih
Mak aku masak lauk untuk iftar semalam
Mak aku puasa..aku x puasa pun
Asalnya mak aku kejut untuk sahur
Tapi aku malas nak mula puasa lagi sebab 1stday sekolah kan..after raya
Mood raya lagi..
Heeee


 Mak aku cakap masak Ikan Samlamon Lada Putih ni sebab teringin nak makan Ikan Layaran
Mak aku cakap ada 1 blog masakan tu sediakan IKAN LAYAR MASAK LADA PUTIH ..kat sini
Mak aku kata tengok terus rasa terliur nak makan Ikan Layaran...
Tapi mak aku kata kat KL mana ada jual ikan tu..
Sebelum ni  pernah makan Ikan Layaran  beberapa tahun yang lalu...IKAN LAYARAN MASAK BLACK PEPPER ...kat sini
Aku pun dah lupa macamana rasa ikan tu
Tapi mak aku cakap rasa ikan tu ada sedikit persamaan dengan ikan salmon
So, sebab tu mak akunkata ganti ngan Ikan Salmon

 Ni la Salmon Masak Lada Putih tu..

SALMON MASAK LADA PUTIH
2 keping salmon- buang sisik & potong dadu besar
2 sudu minyak
1 sudu asam pes asam jawa Adabi + ¼ cawan air
5 cili padi
10 tomato ceri

Bahan Tumbuk:
1 sudu teh garam
1 sudu makan whole lada putih
2 bawang putih
3 bawang merah
1 ketul kecik halia

1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk
2. Masukkan ikan yang dipotong dadu
3. Tambah air asam dan garam
4. Masak hingga kering dan masukkan tomato & cili padi


Nampak biji lada putih sebiji- sebiji..
Selalu aku makan black pepper jer
Kalau lada putih selalu guna yang powder jer makan ngan telur 1/2 masak
Itupun aku baru tahu bila mak aku kata yang tu lada putih
Sebab selalu aku panggil.lada sulah jer...
Memang sedap la...
Makan xyah lauk lain..

 1 mug nasi kukus ni habis makan berdua ngan mak aku...
Abang kerja
Kakak makan kat luar...
Yang puasa mak aku
Yang iftar mak aku
Yang makan lebey...?
Akuuuuu laaaa
Hahahaha


 Gaul dengan nasi panas
Aummmm....
Mak aku masak.juga lauk kari
xde sentuh langsung
Semua lauk Salmkn Lada Putih ni makan sampai licin ngan mak aku...

Sebab x cukup pedas
Mak aku tambah cili padi
Tapi aku x makan la cili tu..
Just posing jer dalam pinggan
Pastu letak kat pinggan mak aku..
Mmm..

2 comments:

  1. salam

    kalau ikan parang lagi best kot.. sebab kita suka ikang parang..

    anyway cik sila tengok email awak dan attachment. Boleh buka tak?
    also down load the schedule..., so to give an idea. for 18 weeks til final.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...
      Baru buka email...hihihi...avout pic dag edit
      About timetable & tips...
      TQ muah2...sayang ketat2

      Delete