Saturday 15 June 2019

MACARONI CARBONARA- IFTAR PUASA 6

Macaroni Carbonara
Juadah iftar semalam...
Huh....2 pinggan aku habiskan
Heee....2x makan la
Sepinggam masa iftar
Sepinggan lagi  masa dah nak tidur
Pastu nyesal sebab dah lewat malam
Actually menyesal tu lepas dah kenyang..!
Hihihihi...


Hari ke-2 aku puasa..
Mak aku dah 4 hari..
Mmm....xper...kita katuh slow- slow..
Hahaha..ayat penyedap hati

Pic semua by mak aku...
Itupun pic atas meja makan dah time nak azan dah
Sebabnya aku aku baru nak basuh muka..
TERRRRtidur...!
Sampai rumah jer...terus landing...
Hehehe
Mak aku cakap mak aku pun terlelap juga 1 jam
Mak aku  cakap asalnya nak baring kejap jer
Tapi terbabas....
Pukul 6.30 baru tersedar
Sebab tu masak pasta carbonara ni
Mak aku cakap sebab cepat xyah masak lauk bagai...
Kalau masak nasi kena ada lauk
Huh...sib baik mak aku tersedar..
Kalau takkkk....
Nak iftar apa..?
Tapi aku lagi suka mak aku masak pasta ni dari nasi
Sebab xde selera nak makan nasi ni..
Rasa nak makan yang bukan nasi..
Haaa...
Resipi dari older post jer...
Sebab mak aku cakap sama jer walaupun yang ni mak aku masak xde sukatan..
Tapi betul la...rasa dia samaaa jer setiap kali mak aku masak
Just edit skit...ayam.replace sosej
Spaghetti replace macaroni


MACARONI CARBONARA ...mak aku
5 batang sosej- potong nipis- nipis
1 tin susu cair
2 cheese slice
1 sudu serbuk lada sulah
1 kiub pati ayam
1 bawang holland
2 sudu besar butter
2 sudu tepung gandum
parsley cincang

1 paket  macaroni- rebus

1. Cairkan 1 sudu  butter dan tumis bawang holland cincang.
2. Masukkan sosej dan goreng sekejap hingga harum
3. Tambah 1 sudu butter lagi dan masukkan tepung gandum.Masak hingga tepung masak
4. Tambah susu cair + 1 tin air
5. Masukkan kiub ayam,lada sulah dan masak hingga mendidih
6. Sesuaikan rasa dan mepekatan sos
8.Tabur parsley



Air Sunquick Berrys..
Huh...manis melakat macam minum air gula...!
Hahaha...mak aku cakap dah kelam kabut nak azan...main belasah bancuh...!
Sib baik.baru minum seteguk
Terus amik air kosong tambah bagi penuh jug...
Mmm....Sabtu rasa macam nak skip puasa
Nanti sambung Isnin lah
Sabtu ada open house tapi dah ditolak dengan baik
Sebab dah ada plan lain..
Heeee....

5 comments:

  1. Salam..
    Tekak omputih eh...
    Kita suka nasi. Mi mi pasta goreng Sayur lauk pauk ikan masin gulai

    Kari Kari rendang masak lemak masak rebus ..semua Tu overtakeover the pasta.
    Hahaha

    Kita cam buah kurma ...Dalam coklat..
    Or may be buah zaitun..haha never coconut... Hahahaha
    SBB kulit cekelat he..he

    ReplyDelete
  2. Salam dah start ke revise??
    Dan buat checklist tktn empat syllabus Dan tktn Lima syllabus

    ReplyDelete
    Replies
    1. salamm..
      ish...kecut perut lak bila kena tanya camtu..rasa macam cikgu BI kiter lak sis nor ni.
      Hari buat rivision BM jer skit sebab Isni ni kiter kena present Ujian Lisan depan pegawai Jabatan Pelajaran...
      Ada 5 orang kena present .
      Huh....ni pun kecut perut gak nih...!
      Doakan kiter dapat buat yang terbaik tau

      Delete
  3. Buat la start dgn tatabahasa... Dan karangan Dan comprehension... Dalam BM. So Monday otak filled with all sorts of ayat ayat ...Dan Nahu.

    So.minggu no exception buat BM focus on BM ....Dan homework if any. Minggu depan start buat YG dlm jadual Dan ikut pada subject.spm....dah tahu bila SPM start Kan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ teacher...
      Heee...in sha Allah kiter cuba yang terbaik..
      TQ atas nasihat dan tunjuk ajar..kiter dah baca email..TQ bersusah payah untuk.kiter...semoga Allah membalas yang baik juga untuk teacher...heeeee..muah3

      Delete