Saturday 22 June 2019

SERAWA DURIAN vs PULUT

 Still about durian's story
Today is about Sweet Durian's Gravy With Sticky Rice..
Serawa Durian  dengan pulut la
Hahaha...ada ker omputih nak makan serawa durian ngan pulut ni
Bau durian pun dorang cakap macam t*hi..
Eleh...yang blue chees siap ada larva tu dorang makan la plak..

 Pengat Durian Dengan Pulut
Tapi mak aku yang panggil Serawa Durian..
Mmm...owang Kedah cakap serawa
Aku cakap pengat
Setiap kali beli durian wajib mak aku masak pengat ni
Coz abang  memang x makan raw durian's
Abang pun sama cam omputih gak
Abang kata raw durian's is bad smelly..
Haaaa.....busuk la sangat
Dah x suka tu macam- macam la
Tapi yang peliks bin ajaibs  tu pengat durian abang makan la pulop
Abang kata pengat xper sebab ada bau pandan.
Abang kata sebab makan ngan sudu
So, bau x melekat kat tangan..
Mmm...
Makanya setiap.kali beli durian mak aku masak pengat durian untuk abang..
Abang akan makan ngan roti or pulut
Selalunya abang makan gitu jer..



 Durian yang baki iftar aku hari Khamis la
Yang isi kuning buat makan ngan pulut dan santan
Yang isi putih mak aku buat pengat ni
SERAWA DURIAN
15 ulas durian
1 kotak santan
5 cawan air
1 keping gula melaka
1/2 cawan gula
1 sudu teh garam
2 pandan

1. Masukkan durian bersama 5 cawan air dalam periuk dan masak hingga mendidih
2. Masukkan gula melaka, gula ,garam dan pandan
3. Bila isi durian tanggal dari bijinya ,masukkan santan kotan dan kacau selalu supaya tidak berkeladak
4. Sesuaikan rasa dan siap



 Serawa Durian is done..!!


Serawa durian vs pulut
Boleh guna pulut yang dikukus
Tapi yang ni mak aku cakap pulut versi tanak
CARA TANAK PULUT CANTIK & TAK LEMBIK ...di sini

4 comments: