Thursday 27 June 2019

MASAK LEMAK CILI API AYAM CAMPUR KENTANG

Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Kentang
Lauk iftar aku hari Selasa
Dah 7 hari puasa dalam bulan Syawal ni
Tapi puasa hari sekolah jer
weekend aku gi open house..
Heeee

Ni aku request kat mak aku nak iftar Nasi Putih vs Ayam Masak Lemak cili Padi
Puncanya sebab kat sekolah nampak mai bawa bekal lauk ni
Huh tergugat iman bai..!
Ayam Lemak Cili Padi ni memang fav aku!
Balik terus request nak Auam lemak Cili Padi ni
Mak aku cakap ayam xde stok kat umah
Balik singgah kedai mamak  dekat rumah tu
Huh,sib baik stok ayam masih ada kat kedai walupun dha pukul 5 petang
Alhamdulillah mak aku masak lauk ni


AYAM MASAK LEMAK CILI API CAMPUR KENTANG
1/2 ekor ayam - potong
3 kentang - belah 4
1 kotak santan
5 cawan air
1 asam keping
1 sera- ketuk
1 sudu garam

Bahan tumbuk
15 cili padi
1 bawang besar
1 ketul kunyit

1. Masukkan ayam dalam kuali bersama bahan tumbuk  dan masak hingga keluar air ayam.
2. Kemudian masukkan 5 cawan air dan kentang & masak hingga mendidih
3. Tambah garam.serai & asam keping
4. Biar mendidih hingga ayam 7 kentang empuk
5. asukkan santan dan biar mendidih sekejap dengan api perlahan
6. Sesuaikan rasa



Semangkuk ni aku soh mak aku asingkan untuk aku
Sebab aku nak makan nasi sambil hirup kuah dia
Takkan nak hirup dalam mangkuk yang makan ngan mak aku lak
Huh....puas hati dapat hirup kuah
Kakak dah kuar makan ngan kawan dia kat wangsa Maju
Abang lum balik
Bunyi jer Azan maghrib..
tak sabar aku nak iftar


Ayam Goreng ni pun aku x padang dah
Takde sapa usik ayam goeng ni



Mak aku pulun petai


Cicah sambal tempoyak x jadi
Haaaa...mana ada tempoyak
Kat umah we all hanya makan tempoyak yang belum menjadi
yang masih manis..
Brrrrr...Alhamdulillah
Esok Rabu macam malas nak puasa
Sebab ada koko macam penat lak
Sebab minggu ni start jaual baru
Koko dah bawa ke petang lak
dah bertahun koko pagi
Petang class
Now sejak pengetua dah retire ..jadual dah ubah
So...nak puas ke tak puasa..?

No comments:

Post a Comment