Monday 1 July 2019

LEMPENG KELAPA GARING vs SAMBAL BILIS PETAI

Lempeng Kelapa Garing vs Sambal Bilis Petai
Mak aku masak semalam
Semalam last weekend untuk raya
Ahad terakhir untuk bulan Syawal la



Musim petai wei
Mak aku asyik masak petai jer ni
Hahaha
Tapi aku suka petai

Mak aku masak Lempeng Kelapa Garing
Haaaa....lempeng ni ada macam-macam
Kalau LEMPENG CAIR MACAM kat sini....
Tapi ni jenis Lempeng Garing
LEMPENG GARING macam kat sini....


Cicah lak ngan Smabal Bilis Petai
Haaaa... ni pic by mak aku
Sambal pun leh hitam macam kicap
Dah banyak kali ajar snap pic
Masih fail


Ni baru betul
Sambal Petai tu leklok merah
Dapat kat mak aku pic jadi hitam
hahaha


Mak aku melempeng Kelapa Garing


Ada 3 keping Lempeng Kelapa Tebal & Garing
Kakak jer makan banyak

LEMPENG KELAPA TEBAL & GARING
3 Cawan tepung gandum
2  1/4 cawan air suam
1 cawan kelapa parut putih
1/2 sudu teh garam
beberapa sudu minyak..

1. Campur semua tepung,garam dan kelapa 
2. Masukkan air suam sikit demi sikit dan kacau hingga dapat adunan yang kental
3. Biarkan 10 minit supaya nanti kuih lembut 
4. Panaskan 1 sudu minyak dan masukkan anggaran 1/3 bahagian adunan dan ratakan
5. Bila bawahnya garing.terbalikkan
6. Masak hingga kedua-dua belah garing

Untuk step by step & penerangan lebih jelas boleh refer ..LEMPENG KELAPA TEBAL & GARING...kat sini



Selain makan dengan Sambal Bilis...boleh makang ngan Sambal sardin or boleh cicah susu pekat
Yummy

No comments:

Post a Comment