Tuesday 23 July 2019

CUCUR KEMBONG CICAH GULAI SEMALAM

Cucur Kembong Cicah Kuah Gulai Semalam
Haaaa......dah jadi 1 mender wajib kat rumah aku
Kalau mak aku masak Gulai Ikan a.k.a KARI memang akan ada lah Cucur Kembong
Memang wajib
Cuma kadang x bagitau jer sebab dah selalu sangat
Haaaaa....


Cucur Kembong Cicah Gulai Semalam
Gulai apa?
GUlai kAri la
Kari apa?
Haaaaaaa KARI SARDIN CAMPUR REBUNG ......kat sini
Hari Ahad masak Kari Sardin
Hari Isnin malam mak aku masak Cucur Kembong Cicah Kari ni
Biasa orang buat minum petang
Tapi petang we all dah makan nasi
Hahaha...malam leh lagi makan Cuor Kembong
Pukul 9 malam mak aku gigih menggoreng Cucur Kembong untuk aku
Sebabnya petang makan sikit
Heeee...ok x alasan tu?



Kari Sardin yang dah berkali mak aku panaskan
Rebung dah habis dimakn
Kuah dah kering tapi mak aku tambah lagi santan  kotak sebab nak jadikan kuah nak cicah ngn cucur kembong ni
Sardin?
Haaaaaa......still tidak berusik..
Aunty Seri Kandi dah tanya Nasi Goreng Sardin
Tapi x mak aku lum masak pun Nasi Goreng Sardin
Maybe esok pagi lak kot
Hahaha...xpun rezeki bakul sampah





Resepi C&P jer dari older post sebab dah banyak kali 
Heeee


CUCUR KEMBUNG
2cawan tepung gandum
2 cawan air suam(boleh adjust)
2 sudu gula
sikit garam
1/4 sudu teh mauripan
minyak

1. Campur tepung,gula garam & mauripan dalam bekas.
2. Perlahan-lahan bancuh dengan air suam hingga mendapat adunan  yang pekat..Airnya boleh adjust.
3. Biarkan 1/2 jam
4.PAnaskan minyak yang banyak & jemput-jemputkan ke dalam minyak panas ikut saiz yang disukai.
5. Blik-balikkan hingga garing & angkat & toskan..Makan la dengan cara cicah dengan kuah kari tu


Mak aku kata ni maknan nostalgian jugak ni
Mak aku kata masa mak aku ngan achik sekolah dulu
Nenek akan masak Cucur Kembong ni hanpir setiap hari untuk breakfast
Huh...!!

2 comments:

  1. Hihi.. Belum keluar lagi ya Nasi Goreng Sardin? Masa aunty bdk2 dulu kalu masak sardin tak kisahlah kari ke, sambal ke, sos cili bawang ke, terus licin sardin dengan nasi.

    Kalau kat rumah aunty, cucur ni cicah sos cili & mayonese, perghhh! aunty tak pandai cicah kari, sambal okey.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe. . Dh selesai dah nasi goreng sardin.. Pagi tadi nyer bekpes.
      Cer tanya uncle kg beliau axa x cucur cicah kari...

      Delete