Tuesday 16 July 2019

AYAM GORENG BEREMPAH MAMAK STYLE

Ayam Goreng Rempah MAmak Style....
Antara makanan nostalgia aku
Sebab....
Dulu-dulu, mak aku selalu juga singgah mamak makan roti canai,tosei,capati dan puri
Paling best kalau dapat makan Kari Ambing + Ayam Goreng Berempah Mamak ni
Huh....melekat bau kat tangan sampai malam
Hahaha

Tapi....dah agak lama mak aku dah stop x makan kat mamak
Rasanya dah lebih 2 tahun kot...
Tak tau naper,sebab bila tanya mak aku just cakap xnak jer...
Bila tanya dulu-dulu naper mak aku makan jer kat mamak
Mak aku kata bila dah semakin tua ( aku x cakap...mak aku yang cakap) selera berubah
Kalau aku nak makan kat mamak mak aku ok jer
Tapi mak aku xkan makan....
Dah tu,takkan aku nak makan sorang
So,kalau kuar ngan mak aku,kena la makan tempat lain
KAlau keluar ngan kawan-kawan aku makan la kat mamak
Tapi xde lah aku makan kari kambing ngan ayam rempah ni sebab......MAHAL!!
Hahahaha...kalau ngan mak aku xper la mak aku bayar
Kalau ngan kawan-kawan selalunya tengok bajet la
Kalau bajet sikit ,makan roti canai or maggi goreng jer  kat mamak
Kalau bajet banyak...baik makan kat Kyochon ke...Mykori ke...McD ke..
Tak pun kat Boat Noodle ke...Family mart ke
Tapi sesekali craving juga Ayam mamak
Hahahaha





Sib baik mak aku boleh masak Ayam Goreng Mamak Style
Siap Set Kari Ayam Pekat lagik
Haaaaaa.....
Ni mak aku masak Weekend Special Lunch
Hari Ahad,... masa birthday kakak tu

AYAM GORENNG BEREMPAH MAMAK STYLE
1/2 ekor ayam ( 8-10 ketul)
10 pelepah  daun kari
2 daun pandan - guntung-gunting sepanjang 1 cm
Minyak untuk goreng

Bahan blend:
10 bawang merah ( wajib bawang merah/shallot- BUKAN bawang besar/onion)
2 sudu cili kisar
1 sudu rempah kari ( boleh guna ikan @ ayam)
1 sudu serbuk kunyit/ 1ketul kunyit segar
1 sudu rempah biji /ketumbar
1 sudu jintan manis/kasar
5 batang serai(kerat-keratkan sepanjang seruas jari)
2 sudu teh garam
2 sudu tepung ubi

1. Bersihkan ayam dan perap dengan bahan blend 15 minit - 1/2 jam
2. Panaskan minyak dan goreng ayam  dengan api sederhana supaya masak sekata
3. Bila nampak bawahnya garing baru dibalik-balikkan.Jangan balikkan terlalu awal untuk elakkan bahan perap tertanggal
4. Taburkan daun kari + daun pandan  setiap kali gorengan untuk aroma harum dan sedap
5. Angkat & toskan minyak



Ayam sudah siap diperap dengan bahan blend


Goreng dalam minyak yang banyak


MAsukkan daun kari setiap kali goreng ayam
Jika suka extra pedas,masukkan cili kering potong sejurus sebelum diangkat
**** cili kering kena masuk sekejap sahaja kerana cepat hangus


Siap untuk dimakan panas-panas


Untuk feel makan  Nasi Kandaq..
Mak aku juga masakkan KARI AYAM PEKAT... dah pos kat sini...


Bila gaul kuah kari pekat
Ayam rempah pans-panas
Aummm...HEAVEN...!


Sampai abang juga minta tapaw nak bawa gi kerja sebab x sempat makan


Mak aku cakap tapaw dalam bekas ni ada 2 sebab
Sebab pertama - senang ..lepas makan buang jer bekas tu
Sebab ke-2 ..mak aku kata  kerana hanya bawa 1 bekas sahaja,so nanti kawan- kawan abang mesti ingat abang beli.Kalau isi dalam tupperware nanti x syok la abang nak makan sebab macam kedekut la...bawa sikit jer..Kalau bekas ni,macam beli,xde la sesapa nak igue..
Hahaha....macam tu plaaaaak

9 comments:

  1. Salam.. arwah mak singgah makan kat restaurant mamak. DIA suka roti chanai. Sekali tu DIA nampak mamak tgh uli tepung Lepas Tu DIA kesat peluh ...Lepas Tu sambung uli tepung.sejak Dari Tu DIA terus tak.makan....
    Roti canai.nak buat sendiri atau YG lulus piawai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee.... Mak kiter pun ada sejarahnya la juga x makankat mamak dah sekarang..
      Cerita 3 thn lepas.. Lepas amik kjter dr sekolah singgah mamak nak makan tosei... Tukang buat tosei basuh tangan dalam sebuah bekas... Pastu dia amik air tu siram atas pan sebelum tuang batter tosei..kiter makan maggi goreng masa tu.. Patut la mak kiter x makan tosei tu & x kasi kkter makan... Lepas dah bayar kat kaunter baru mak kiter cerita.. Hahahha.. Tapi kiter still makan kat mamak . Heee

      Delete
    2. Yaks ... Dulu kat msia tak makan pun. Tak suka unless arwah mak buat. Tapi bila dah dirantauan makan la yg machine uli punya. Memang tak elok Ada transfat.
      Tapi at least tak bodily fluid org..yuckkks..

      Dulu kalau nak makan Ada YG sebok nak.makan roti chanai kat mamak.. mmg tak join.
      Sbb tak suka.roti.chanai.
      Suka murtabak...Dan murtabak.a.treat arwah mak buat.
      YG mamak minta ayam dapat ayam campur kambing. Kita tak makan semua Tu.

      Delete
    3. Tapi nenek kiter & achik kiter memang betul2 x makan kat mamak... Minum pun nenek & achik xnak... Sanggup x makan & x minum .. Haaaaaa

      Delete
  2. Tapi Tu betul betul Rasa air tangan... YG masyarakat kita selalu sebut. Air tangan...
    Tu YG ketagih nak makan ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha....
      Tapi kiter still makan sebab belum nampak.. Yang mak kiter
      nampak tu . Masa tu kiter membelakang .. Kikikiki

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. Yikes....

    Tu YG asik teringat ingat ...kesedapan...air tangan...

    ReplyDelete