Monday 15 July 2019

KARI AYAM PEKAT

Kari Ayam Pekat
Mak aku masak semalam
Untuk lunch
Huh...baru feel skit nak makan
Sebab kerja kursus seni dah siap
Folio dah hantar
Tinggal bahan projek
Pun aku dah siap
Dapat la lunch dengan selera
hahaha...macam la selama ni x selera
Haumm....bau kuah kari wei..
Macam bau kat restoran Nasi Kandaq dah ni
Mak aku tengah masak kari ayam
Abang la suka kari ayam
Aku minta mak aku masak Ayam Lemak cili Padi
Tapi mak aku cakap xde cili padi lah
Takde daun kunyit lah
Mak aku kata nak masak aku Kari Ayam


Pic atas tu lagi pekat
Sebab masa tu kari dah sejuk
Yang ni kari bari angkat dari dpur masih panas
Mak aku kata nanti kari tu dah sejuk skit kuahnya akan lagi pekat dan berminyak
Mak aku selalu pesan kalau nak kari sedap
Masak lebiha wal
Mmmm  memang betul la
Makan kari panas  dengan kari yang dah lama dimasak
Memang sedap lagi kari yang dah lama masak
Mak ak kata sebab kuah dan rempah dah sebati
Mm...ye rla kot
aku bukan tahu sangat
Haaa...tu bukan jari aku dalam kari tu
Tu jari spa ntah..
Hahaha


KARI AYAM PEKAT 
1/2 ekor ayam-potong
2 biji kentang- potong 4
4 sudu minyak
3 caaan air
1/4 cawan santan
1 sudu teh garam
1 sudu besar rempah kari ikan
1 sudu besar rempah kari ayam

Bahan Tumis:
2 bawang merah hiris
2 bawang putih hiris
2 hiris halia
2 bunga lawang
5 bunga cenvkih
5 buah pelaga
1 khlit kayu manis - kecil
1 pelepah daun kari

1. Gaul ayam dengan rempah kari ikan + kari ayam + 1/2 cawan air
2. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis hingg harum
3. Masukkan ayam berempah dan masak hingga naik minyak
4.Tambah air dan kentang
5. Bila mendidih masukkan santan dan garam
6.Perlahankan api dan terua masak hingga pekat dan naik minyak
7. Sesuaikan rasa

Abang yang habiskan baki kari ayam ni masa balik kerja.. 
Abang & ayam
Macam sampan dan pendayung
Haaaa... Faham x...  

6 comments:

  1. Balance kari pekat cicah roti jala, wallaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...abang habiskan cicah roti
      Bukan roti jala
      Tapi roti Gardenia..

      Delete
  2. Salam

    Woo my favourite....Kari cicah roti biasa..

    ReplyDelete
  3. salam kak
    naik minyak tu mcm mane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naik minyak tu kalau masa tumis maksudnya garing la sampai nampak lapisan minyak kat atasnya macam kita masak sambal tu. Masak sampai lapisan minyak diatasnya. Kalau masak kari yang kak cakap kecilkan api tu supaya nanti bila mendidih perlahan akan jadi 1 lapisan minyak di atas kuah. Ni untuk gulai kari a asam pedas tau. Kalau masak lemak cili api kita kena kacau selalu sebab takmau naik minyak.

      Delete