Sunday, 23 April 2017

SAYUR PUCUK MENGKUDU vs SAMBAL BUDU

Sabtu Cuti...
Gi umah Farah buat Math buku baru beli..
Farah terror Math...
Aku memang slow skit...hihihi
Ahad Cuti....Weekend
Tolong mak aku jemur baju
Pastu wat homework..
Esok Isnin Cuti... Hari Israk & Mikraj + Hari Pertabalan YDP Agung
Tapi mak aku cakap sebenarnya dapat cuti pasal Pertabalan Agung jer..
Israk Mikraj Key El mana amik coti..
Kedah Kelantan ada la coti tu..

Sayur Lemak Putih Pucuk Mengkudu..
Nama Lemak Putih...tapi kuah dia x putih sangat..
Mak aku cakap kalau guna santan kotak macam hari tu kuah dia putih..
Tapi ni santan beli kat kedai mamak sebelah tu..
Santan segera dalam tong ais tu..
Mak aku cakap xde bau santan pun...
Rasa dia pun xde rasa santan pun..
Mak aku cakap agaknya Santan Sawit kot..
Sawit ada santan ke..???
Mmmmm...ntah mak aku tu..


Sayur Mengkudu ni memang lauk mak akubjer ler...
Sebab mak aku dah selalu masak...
Aku dah tahu rasa dia pahit..
So..saper nak makan kalau dah rasa pahit dia melekat kat tekak...
Hanya mak aku yang suka sangat..
Mak aku cakap sedap...
Mmmm....lidah mak aku lain kot ngan lidah aku


Pucuk Mengkudu...
Selonggok dalam nyiru tu...
Sejak hari Khamis...


Pokok Mengkudu ni dah pernah
inteframe KAT SINI....
Kat entri tu pun mak aku buat Masak Lemak Putih
Ni pun mak aku cakap Pak Omar gardener tu yang petikkan bagi kat mak aku..
Mak aku cakap masa nak balik tu nampak 1 beg plasrik penuh ngan pucuk mengkudu atas bonet kereta..
Pucuk mengkudu tu banyak sebab Pak Omar selalu cantas dahan dan pangkas rantingnya...
Haaa...sajer nak asah tatabahasa aku..
Pangkas untuk ranting
Cantas untuk bahan
Tebang untuk batang...



Mak aku kalau ngan Pucuk Mengkusu..
Pucuk Betik yang pahit giler tu mak aku suka sangat..
Aku pun pelik...




Hari tu mak aku kata masak sayur lemak mengkudu tu sebab tengok blog Aunt y Ogy  tu...
Mak aku cakap kalau dolu2 Pucuk Mengkudu ni nenek akan masak Gulai Kuning ngan Ikan Pekasam
Sedap ker...?
Mak aku cakap anak- anak zaman dolu makan jer apa yang mak- mak masak...
x banyak songeh macam anak- anak sekarang...
Mmmmm...
Yer lah...nak cakap aku ngan abang ngan kakak la tu x makan sayur pahit ni...hihihi
Dah pahit cemana nak makan...
x boleh nak telan...
Pahit dia melekat dari lidah sampai tekak do...!!!


SAYUR LEMAK PUTIH PUCUK MENGKUDU
2 cekak pucuk mengkudu
1 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
2 ulas bawang merah hiris
segenggam ikan bilis- bersihkan
1 cili merah / cili kering hiris
3/4 sudu teh garam



 1. Cuxi  pucuk mengkudu dan hiris kasar...


 2. Rebus pucuk mengkudu...Bila rebus memenf akan jadi hitam...belum ada petua nak elakkan jadi hitam..


3. Tapis dan buang air rebusan. Masukkan semula pucuk mengkudu dalam periuk bersama semua bahan lain..Masak hingga mendidih dan sesuaikan rasanya.



 Pastu mak aku cakap kalo sayur lemak kena ada sambal belacan...
Hari ni Sambal Belacan + Budu


SAMBAL BELACAN + BUDU
1 cili merah
5 cili padi
1 sudu teh belacan
¼ sudu teh garam ( sebab budu pun masin)
½ sudu teh gula
2 ulas bawang merah kecil
1 limau nipis @ 3 limau kasturi
1 sudu besar air asam jawa
3 sudu besar budu


1. Bahan untuk tumbuk...belacan, garam, gula...cili merah..cili padi ...
Tumbuk hingga lumat  baru masukkan bawang dan tumbuk lagi hingga hancur...
Kemudian perah limau...


2. Tambah budu dalam sambal belacan dan kacau rata...



3. Tambah pula air asam jawa supaya sambal jadi pekat...
Sesuaikan easanya supaya adavrasa masin..pedas..masam dan sedikit manis


Siap Sambal Belacan + Budu..
Haaa...2 botol budu tu mak aku cakap kawan mak aku bagi..
Yang botol besar label putih tu mak Zamir bagi..
Mak aku cakap sajer simpan nak bawa balik Kedah nanti..
Yang botol kecik tu Pn Shahrizan bagi...
Dua2 oghe Klate..
Ada lagi oghe Klate hok rajin vi mace2 ni..
Ada yang sokmo vi nissey klate stok untuk setahun...
Vi Samba a.k.a serunding....kepok sira..kepok keping...
Mace2 lagi lah...
Moga oghe Klate baik2 blako weh...
Hahahaha... baru makan budu lidah dah jadi Klate...kikikiki...



Lagi satu syarat kalau makan ngan sayur lemak putih ...makbaku cakap kena ada ikan goreng...



3 sekawan tu macam twin la...
Itu kata mak aku la...
Sebab 3 sekawan tu semua lauk mak aku untuk lunch hari ni...
Hanya mak aku yang makan 3 lauk tu...
Walau pun aku suka budu tapi hari ni aku x makan ...
Aku ngan abang makan lauk lain..
Mak aku masak lauk lain untuk aku ngan abang..
Pasni lak tulis pasal lauk untuk aku ngan abang tu...
Menjilat jari........baq ang...!!!!"
Tungguuuuuuu

3 comments:

  1. Wahhh...kecur tengok lemak mengkudu,ada sambal belacan ikan goreng....aunty geng mak....dik cella pi main jauh2...

    ReplyDelete
  2. Wahhh...kecur tengok lemak mengkudu,ada sambal belacan ikan goreng....aunty geng mak....dik cella pi main jauh2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiter akan gi main jauh- jauh kalau aunty bagi kek lava hantu tu....
      kikikiki....

      Delete