Monday, 3 April 2017

RESIPI AKAQ NYOQ NOSTALGIA....

Akar Nyior...
Apa tu..?
Akar tu akar la...
Omputih cakap root....
Nyior tu kelapa..
Omputih cakap coconut..!!
Tapi mak aku cakap
Orang Kedah panggil " Akaq Nyoq"
Bukan Akar Kelapa tau..!!
Sebab kalau google Kuih Akar Kelapa akan kuar kuih Indon ala- ala maruku versi lemak manis..
Akaq Nyoq ni x jumpa lagi resipi dalam Google..!!


Pasai pa Akaq Nyoq??
Mmmm..mak aku kata sebab rupa dia macam akar kelapa kot..
Dah orang Kedah cakap Akar tu Akaq..
Kelapa tu Nyoq.
So sebab rupa macam akar kelap panggil la akaq nyoq..
Tapi nenek panggil Akar Nyo..
Heeee...
Mak aku kata sebetulnya orang Kedah panggil
" Roti Akaq Nyoq"
Ish...x rupa roti pun..?
Haaaa...mak aku cakap kalau kat Kedah banyak biskut dupanggil " roti"
Mmmmm...yer la...
Baru ingat..!!
Nenek selalu sebut Biskut Marei tu Roti Merei...
Biskut Cream Creaker pun nenek sebut Roti 4 Segi..
Hahaha....
Tapi xkan yang ni macam kerepek pun panggil roti juga..??
Hmmm...baru nak tanya...
Mak aku dah terlebih dulu jawab...
Kata mak aku ...
Dah itu yang orang Kedah sebut sejak mak aku belum lahir lagi...
Hahahaha ....


Dah habis sesi soal jawab...
Masa aku ambik 1...
Gigit...
OMAK Aiii...!!!!
Kerasnya...
Macam nak patah gigi...
TAPI bila dah mula kunyah..
Mmmm sedap..!!!
Kunyah lagiiii...
Mmmmm...makin sedapppppp!!!!
Bila gigit  rasa manis gula..
Pastu rasa lemak- lemak...

Dah beberapa hari mak aku dok citer pasal Akaq Nyoq ni....
Kata mak aku dolu- dolu Akaq Nyoq ni banyak dijual dikedai runcit..
Dipamerkan dalam tin 4 segi yang besar bercermin macam tin biskut kat Pasar Malam tu..
Ooooo...tau..tau...selalu nampak kat Pasar Malam macam- macam biskut kering dijual secara timbang kat Pasar Malam...!!!
Mak aku cakap kalau beli seposen dibungkus punjut dengan surat khabar..
Kalau belu dua posen dibungkus dalam kelongsong  bentuk segi 3 juga dari surat khabar..



Haaa...mak aku siap buat demo do...!!!
Mak aku cakap camni la bungkusan biskut dolu- dolu..!!
Mak aku cakap dolu- dolu mak aku pernah buat dah Akaq Nyoq ni...
Tapi dah beberapa tahun lately ni x buat sampai la Achik post pic tu...
Bagus juga...
Dapat la aku makan


Sebenarnya...pic di atas ini lah sebabnya...
Punca sebenar mak aku buat Akaq Nyoq ni sebab Achik ada post pic Akaq Nyoq ni dalam Famili Group WhatsApp...
Achik cakap dapat gudies kenduri hari Sabtu..
Best ar kenduri kat Kedah..
Macam- macam makanan sedap dan gudies yang rare ar....
Hai..bila la mak aku nak pundah balik Kedah niiii...
Aku dah x sabar..!!!
Tapi mak aku yang xnak...!!
Kata mak aku ...takut aku xleh sesuaikan diri la...
Tunggu abang dapat kerja kat sana la...
Tunggu kakak habis study la
Tunggu aku masuk U la.....
Tunggu itu la..
Tunggu inibla...
Mmmm...


Hahaha..aku memang suka berleter..
Sebab tu bff aku panggil aku mak nenek la...neneknkebayan la...heeee
Tapi aku x marah pun...
Ops...camaner mak aku buat Akaq Nyoq ni...?

AKAQ NYOQ
1½ cawan tepung gandum
½ cawan air
½ sudu teh garam halus
secubit soda bikarbonat( optional)
Minyak untuk goreng

Sira:
½ cawan gula
¼ cawan air

1. Campur tepung gandum,garam dan secubit sahaja soda bikarbonat..
Tuang air sikit demi sikit sambil di uli...
JANGAN dituang sekaligus..



2. Adunan MESTI KERAS..sangat keras...sekadar tepung boleh digumpal..
Terus segera canai..JANGAN simpan..sebab kalau simpan adunan akan naik dan lembut...x sesuai nak buat Akaq Nyoq

3. Bahagikan 3 bahagian supaya mudah dicanai.
Tabur sikit tepung dan canaikan agak- agak ½cm tebalnya..


4. Gunting adunan yang sudah dicanai secara memanjang...anggaran ½ juga lebarnya..


5. Setiap jalur panjang tu dikerat- kerat pula anggaran sepanjang jari telunjuk
( rupanya seakan frech fries)


6. Buat hingga habis....


7. Panaskan minyak yang banyak dan gorengkan guntingan tepung tadi..

8. Api mesti perlahan supaya jejeri menjadi garing dan KERAS..jika api kuat jejari akan jadi seakan lemau dan lembut..
KENA SABARRRRRR...


9. Bila dah garing angkat dan toskan...
Biar sejuk sedikit sebelum disira..
Sira tu maksudnya disalut air gula


10. Basuh kuali yang berminyak..Panaskan kuali kosong dan masukkan air dan gula...
Masak hingga air gula berbuah dan nampak pekat bila diangkat dengan sudip..

11. Masukkan semua tepung gunting yang dah digoreng garing...
TERUS TUTUP API..!!
masa ni nampak air gula macam melekit..
Jangan risau..


12.. Terus kacau setelah api dimatikan.Kacau tanpa henti hingga naik gulanya...
Magic kan....


13. Biar suhu bilik sebelum simpan falam bekas bertutup rapat..


Krup...krup...krup...
Adoiiiiii....tergigit lidah...!!!!!

3 comments:

  1. Baru tau kuih ni nama akaq nyok...
    pppsssttt....kat kmpg aunty nama dia.....(x nak sebut larr)...
    Kecik2 dolu2 pernah makan,keras,liat manis...lainkali nak cuba buat...thanks resepi

    ReplyDelete
  2. Baru tau kuih ni nama akaq nyok...
    pppsssttt....kat kmpg aunty nama dia.....(x nak sebut larr)...
    Kecik2 dolu2 pernah makan,keras,liat manis...lainkali nak cuba buat...thanks resepi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi...
      Apa nama kuih ni aunty..?
      Hihihi...ni mesti nama dia hmm..hmmm ni..kikiki

      Delete