Sunday, 16 April 2017

RESIPI ASAM PEDAS SARDIN SEDAP

Asam Pedas Sardin....
Huh , berpeluh ni..
Sedap gilerrrr...!!!
But..mak aku kata
Sedap is subjective...


Subjective ke..objective ke...
Do I care..??
Sebab Asam Pedas ni sedap weh...!!!
Ke aku yang tengah lapar..??
Whatever lah...

Ni kalau kakak tengok...
Mau nangis nih..!!!
Sebab Asam Pedas favourite kakak..
Walaupun dah x jadi warga Johor..
Sebab kakak dah jadi warga  negeri tumpah darahnya....Selangor..
Hahahaha....
Aku still anak KL...
Lahir dan tinggal di KL...
So...hanya mak aku dan abang jer yang lahir kat negeri lain..tinggal kat negeri lain..


Lauk Asam Pedas Sardin ni mak aku baru masak petang tadi..
Aku ikut mak aku siapkan kerja...
Pukul 5 dah baru sampai rumah..
Mak aku cakap nak masak Asam Pedas Sardin..
Yessss..!!!.
Dah lama juga x makan Asam Pedas Sardin..
Dolu mak aku selalu masak
SARDIN MASAK LEMAK CILI API kat sini...
SAMBAL SARDIN BELIMBING BULUH kat sini...
KERABU SARDIN..
DAMBAL SARDIN + TELUR
KARI SARDIN..
Tapi sekarang mak aku cakap sardin dah MAHALLL....


Ni stok sardin kat rumah aku...
Tapi mak aku masak yang tin kecik tu jer...
Yang 2 tin besar tu mak sku cakap kiv kalau ada sedara mara yang sesat datang memalam ke..
Ada ke lagi orang sesat sekarang ni kan dah ada waze....
Hahahaha..
Ni pic yang dok viral kat whatsApp...
Harga sardin...


Kat paper pun sama..
Memang harga sardin mahal la...
So, hari ni makan lauk mahal la aku..
Kikikiki...

ASAM PEDAS SARDIN...mak aku
1 tin kecil sardin
5 batang bendi(kalau ada stok)
1 sudu asam jawa + 2 mangkuk air
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 tangkai daun kesum( kalau ada stok)
2 sudu minyak

Bahan Blend:
10 cili kering- gunting &rebus
1 bawang besar
2 bawang putih
2hiris lengkuas
1 batang serai
1 sudu belacan

Bahan blend frozen...gandakan bahan2 dan blend banyak2..bungkus agak2 sekali  masak..frozen untuk tahan lebih lama..


Stok bendi dan daun kesum yang dah kecut..
Tapi still boleh makan..


1. Panaskan minyak dan masukkan bahan blend..
( beku pun x per...cuma minyak bunyi bising)


2. Masak sambil kacau2 hingga cair sepenuhnya dan terus masak hingga naik minyak..


3. Masukkan sardin bersama sosnya..


Boleh guna asam jawa..kalau nk guna asam keping cukup 1 sahaja..


4. Bancuh asam jawa dengan 2 mangkuk air


5. Masukkan air asam jawa,garam dan gula


6. Bila me fidih masukkan bendi..


7. Masukkan pula daun kesum. Jika ada bunga kantan juga  sesuai dicampurkan..


8. Sesuaikan rasanya dan siap...

***. Kuah biar lebih...Esok boleh masak lempeng @ untuk cicah roti canai..
nyum3....



3 comments:

  1. Mmmm....mmmm...rengkas menu ni...aunty suke...mudah,cepat pastu makan nasi hangat...x payah lauk lain dah....

    ReplyDelete
  2. Mmmm....mmmm...rengkas menu ni...aunty suke...mudah,cepat pastu makan nasi hangat...x payah lauk lain dah....

    ReplyDelete
  3. Kiter pun suka...Tapi kiter suka kuah jer...
    Ikan dia kiter x suker...heeee

    ReplyDelete