Wednesday 26 April 2017

DAGING KUAH LADA HITAM

Daging Kuah Lada Hitam...
Lauk dinner semalam petang...
Dah dinner tepi apahal lak petang...
Heeee....cam biasa la sebab makan nasi time petang...kira dinner la...
Kalau weekday mana ada teatime @ minum petang dah...
Petang untuk dinner jer...
Sebab kalau dah pukul 6 xkan nan minum petang kot...
Sapa nak wat kuih...
Orang jual kuih pun dah kemas nak balik...
Kalau x kemas pun dah lewat petang kalau ada pun pisang goreng yang dah sejuk kot...


So...senang citer....
Baik lah kita dinner terus..
Hahaha....
Sebab aku memang tengah lapar nasi...
Sebab hari ni mak aku x masak bekal sebab nak gi awal sebab nak singgah isi minyak..
Kalau pagi kan ramai orang Q nak isi minyak...
Mmmm...tu lar mak aku hari tu kuar xnak isi minyak...
Ops...terpinjam molot mak aku...
Selalu mak aku pot pet kat aku...
Camaner lak jadi terbalik...
Syyyyyyy.....


Daging Kuah Lada Hitam....
Memang feel giler ar sebab makan panas- panas...
Masa hujan lebat....
Huh...berpeluh do...!!!
Haaa....tiap kali makan mesti hujan...
Ke....tiap kali hujan mesti makan..??
Mmm...hujan dan makan memang ngam...
Area umah aku memang sokmo- sokmo hujey...
Ops tetiba kuar bahasa Klate lop..


Jom lah makan sebab dah makin lapar...
Bau mak aku masak jer pun buat aku x jadi nak mandi...
Terus amik pinggan isi nasi....
Makan sengsorang dulu sebab mak aku baru nak mandi bagai...
Selalu memang camtu...
Sampai rumah mak aku mesti masak dulu..
Kecuali kalau masa pagi mak aku lupa nak defroskan ayam or ikan or daging..
Kalau lupa mak aku mandi dolu la..
Sebab nak tunggu semua tu defros memang lambat kan...
Masa tu kalau tengah lapar...
Huh....rasa lambatnya nak makan macam bulan puasa...
Kikiki....
Hari ni rasa cepat giler mak aku masak...
x sempat nak tengok...dah siap...
Aku x snap pic...
Ingat mak aku snap...
Pun x juga...
Yang ada pic Lauk Daging Kuah Lada Hitam yang dah ready to eat...
No tutorial...
Recepi by my mom la....

DAGING KUAH LADA HITAM..mak aku
¼ kg daging(250gm)- agak- agak je
1 bawang besar -hiris bulat
Daun sup
2 sudu minyak
sikit garam
2 sudu kicap manis

Bahan Tumbuk:
1 ketul halia
1 sudu besar lada hitam
2 bawang putih

1. Potong daging memanjang @ nipis2 supaya cepat masak.
2. Gaul dengan sikit garam supaya x melekat bila digoreng
3. Panaskan minyak dan goreng daging hingga nampak berkerak pada kuali( penting supaya kuah jadi sedap)
4. Bila daging nampak berkerak,masukkan bahan tumbuk dan sikit air..( kerak daging akan tanggal dan brrcampur air akan jadikan kuah pekat dan sedap)
5. Tambah kicap manis dan masak hingga daging lembut.Tambah sikit lagi air jika daging belum lembut dan terus masak hingga daging lembut....anggaran masa memasak 20 minit.
6. Tambah bawang hiris dan sesuaikan rasa.
7. Tutup api dan taburvdaun sup..

*** Jika ada batang leek potong2 anggaran 1 inci dan masukkan menggantikan bawang hiris.Kuah akan lebih manis dan berperisa..


No comments:

Post a Comment