Saturday, 8 April 2017

TENTANG NYIRU

Nyiru..
Tahu x Nyiru..
Meh sini nak bagitahu..
Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat dimukasurat 1090...

Nyiru bermaksud : 
Sejenis alat yang dianyam daripada bilah rotan atay buluh dan digunakan untuk menampi padi..
Haaa...jangan hengat aku cakap kosong yer..
Aku study do...!!!
Aku tengah berangan berpidato macam Haikal cousin aku yang menang Naib Johan pertandingan Pidato kat Kedah..
Tapi Hailkal menang pidato..
Aku...???
Berangan sedang berpidato gak nih..
Kikikikiki...




 Haaa... ni la Nyiru...
dengan modelnya...kikikki...
Tapi mak aku cakap orang kampung nenek x panggil Nyiru..
Tapi kat kampung nenek nyiru ni dipanggil 
" BADANG" 
Bukan " Badang" yang makan muntah Jin tu..
Uwekkkk....
Ni badang nama lain bagi nyiru
TApi aku dah biasa panggil nyiru..

Aku sedang menadah nyiru...

Pernah dengan peribahasa...
"Kecil Tapak Tangan Nyiru Kami Tadahkan..."
Maksudnya :
Menerima sesuatu pertolongan atau pemberian dengan berbesar hati 



Ni cara memegang nyiru..
Mak aku yang ajar cara pegang nyiru tu..
Kata mak aku dolu-dolu nenek ngan arwah atuk selalu guna untuk menampi padi
Mak aku cakap nenek dan mak aku juga selalu guna untuk  tampi beras..
Kata mak aku beras yang nak masak nasi tu diserakkan dalam nyiru untuk memudahkan mengasingkan antah..
Antah tu apa..??
Antah tu mak aku kata sisa-sisa padi yang  tersesat dalam beras..
Mmmmm....faham ke..?
Aku rasa macam x faham la...
Mak aku dah amikkan beras dalam tong beras tapi xde lak aku jumpa antah tu...
Hmmmm...mak aku kata kalau dulu padi ditumbuk untuk mengeluarkan kulitnya .Barulah beras disalamnya boleh digunakan untuk masak nasi..
So,mak aku kata ada juga padi yang x terkopek kulitnya dalam beras tu..
Itulah dinamakan antah...
Mmmmm....ok...faham dah sikit-sikit...
Hihihihi....
Haaaa...ni la nyiru tu...
Tanpa model dah..heee
Tadi aku pegang nyiru tu..Ni dah sandarkan nyiru tu..
Nyiru tu saiznya lebih kurang macam dulang besar lar....
Nyiru tu mak aku punya tau....
Haaa...jangan x tau kat umah aku ada 11 nyiru..
Banyakkkk kannnnnn......
Haaaa...
Nyiru yang bulat besar macam kat atas tu ada 1 jer...
Lagi 10 tu nyiru  yang kecik sikit bentuk 3 segi...
Macam kat bawah ni..
Mak aku memang suka kumpul benda-benda macam ni..
Kadang mak aku guna untuk isi makanan...
Tapi selalunya x guna pun...hihihihi..






Ni Nyiru segi 3 tu mak aku guna untuk isi KETUPAT PALAS yang sudah dipotong..
Aku cilok kat FB mak aku....pic Raya Haji tahun bila ntah....
KAlau nak letak makanan kena alas ngan daun pisang supaya maknana x lekat pada nyiru tu...


Kuih Sagu Hijau dalam nyiru..
Pun pic Raya Haji...
KAlau teringin kuih  sagu ni...boleh buat sendiri  sebab ada resipi 
SAGU PANCAWARNA kat sini....

Tapi kalau kuih sagu kat atas ni mak aku cakap boleh tengok 
RESIPI KUIH SAGU TANPA KUKUS kat sini...




Kuih Kaswi dalam Nyiru..
Kuih Kaswi Gula Merah ni  xde lak entrinya..
Yang ada dalam entri sebelum ni ialah...
Resipi KUIH KASWI PANDAN kat sini....


Haaa...ni kuih aku suka tengok..
Kuih Lapis dalam nyiru juga...
NI colourful skit kuihnya..
Haaaa...Kuih Lapis maka ku sealulu masak..
KUIH LAPIS SUKATAN CAWAN kat sini....
KUIH LAPIS TEPUNG UBI kat sini....
KUIH LAPIS TEPUNG GANDUM..kat sini
KUIH LAPIS KENYAL kat sini..


Kek Butter  pun nak juga masuk dalam Nyiru...
Yang ada dalam entri aku sebelum ni....
OLD FASHIONED BUTTER CAKE kat sini...


Keke Gulung pun nak masuk juga dalam nyiru...
Tapi kek-kektu cam x sesuai jer dalam nyiru kan...
Kalau Kuih Tradisional macam Kuih Lapis,Kuih Sagu dan Kaswi tu sesuai lah...
Haaa...yang ni xde dalam entri sebab Kek Gulung ni beli....
Yang mak aku buat xder versi gulung..
Ada versi....
MARBLE CAKE kat sini...


Semua Kuih dihidangkan dalam Nyiru ..
Aku rasa maam cantik la...
Aku rasa....
Tapi mak aku..Achik...& nenek pun cakap cantik...
Hihihihi.....
Tu masa Raya Haji tu..
Tapi bukan Raya Haji tahun ni ...
Sebab raya Haji Tahun ni...
Nenek Masak Kurma Kambing dan Achik masak Nasi Tomato


Tetamu dihidangkan Ketupat dan Kuih dalam nyiru...
Sesapa nak makan amik kuih letak dalam piring..
& makannnnnn....
Kat kampung nenek kalau Raya Haji memeng meriah macam Raya Puasa juga..
Tambah lagi geng mokcik-mokcik dan geng nenek-nenek...
Cuma kalau kat umah Nenek kalau Raya Haji xdelah biskut-biskut bagai..
Selalunya mak aku ngan Achik akan masak makanan berat untuk hidangan tetamu waktu Raya Haji...
Macam Mee Kari...Laksa....Nasi Tomato..Nasi Arab...dan lain-lain..



Ni  Roti Arab...
Dihidangkan dalam Nyiru kat umah aku di KL ni..
Mak aku sanggup usung Nyiru tu ulang-alik dari KL ke Kedah...
Bawa pula balik KL...
Sebab nyiru tu kesayangan mak aku..
KAlau nak resipi .....
ROTI ARAB di sini....


Nasi Ambeng.....
Juga cantik hidang dalam Nyiru...
Feel do...
Bila makan Nasi Ambeng dalam nyiru di alas daun pisang nih..
Kalau terliur boleh tengok entri sebelum ni
NASI AMBENG kat sini...



 Lepat Pulut  bersama Sambal Daging..
Aduh ...favourite aku ni....
LEPAT PULUT SAMBAL SARDIN Kat sini...




 Empingn Kelapa...
Kalau nak tau emping ni klick jer...
EMPING PADI PULUT kat sini..



Ni lak Bahan nak wat  sambal air asam budu...
Iash sedapnya...
Kena soh mak aku buat lagi ni....
Teringat-ingat dalam entri...
SAMBAL AIR ASAM BUDU...kat sini


Mak aku cakap dolu asalnya mak aku ada 1 jer nyiru yang segi 3 tu..
Kata mak aku nyiru tu kesayangan mak aku..
Mak aku hias nyiru tu ngan bunga ros kuning..
Mmmm..yer lah..
Baru aku ingat pasal nyiru tu...
Mak aku kata nyiru tu dijadikan dulang untuk isi hadiah jika ada event...
Tapi 1 day ada sorang kawan mak aku nak pinjam...
Tapi sampai sudah nyiru segi 3 yang berhias bunga ros kuning tu x dipulangkan..
Aku pun kenal kawan mak aku yang pinjam nyiru tu...
Bila ditanya katanya nyiru tu hilang..
Tapi yang pelik tu mak aku cakap ada jer kat tempat kawan yang cakap hilang tu..
Tapi xnak pulangkan...
Kata mak aku masalahnya yang pinjam tu orangnya orang berada...
Dah tu xnak pulangkan...
Mmmmm....apapun mak aku cakap tu citer hampir sedekad yang lalu..
Sedekat tu 1 dekad = dengan 10 tahun...
Tapi sekarang mak aku dah ada banyak nyiru dah..
Mak aku cakap nyiru ni dibeli oleh seorang hamba Allah yang selalalu skodeng blog ni..
Siapa....????
11 nyiru ni pun dah hampir sedekad dibeli...selepas nyiru berhias bunga ros kuning tu di ambil kawan mak aku tu..
Kata mak aku sebuah nyiru yaang diambil tu Allah dah gantikan dengan rezeki 10 nyiru yang lain..
Huh....da penat tulis banyak sangat pasal NYIRU ni...
Ok...wassalamu....

3 comments:

  1. Ewahh....anak sapa la tu sopan sedang menampi.....
    banyaknya....kat rumah dik cella nyiru....
    kagum...kagum..kagum...
    nyiru ada bunga yg hilang tu mesti cantik...sebab tu kawan mak dik cella x pulangkan....ha..ha..ada juga spesis camtu.....

    ReplyDelete
  2. Ewahh....anak sapa la tu sopan sedang menampi.....
    banyaknya....kat rumah dik cella nyiru....
    kagum...kagum..kagum...
    nyiru ada bunga yg hilang tu mesti cantik...sebab tu kawan mak dik cella x pulangkan....ha..ha..ada juga spesis camtu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ish..mallu i
      Mesti la kna control ayu...hihihi
      Nyiru tu hari ni mak kiter soh bawa sbb ada presentation kat skolah..Tapi kiterxnak sebab malu nak usung nyiru rata sekolah..Kelas Abad 21 kena pindah2 kelas...huh..malu ar

      Delete