Saturday, 29 April 2017

AYAM KICAP MELELEH

Ayam Masak Kicap Meleh...
Bukan kicap tu yang meleleh...
Tapi air liur aku yang meleleh...
Hahahaha...
Sebab dah lama mak aku x buat Ayam Masak Kicap ni...


Lately ni kan mak aku asyik wat Rendanv Ayam jer...
Mak aku cakap masak rendang lagi senang sebab blend semua bahan dan rendang jer sampai kering...
Mak aku cakap mask rendang x banyak songeh sebab masa masak rendang boleh rehat...
Xyah nak banyak step..
Hahaha...
Camtu pun ada juga....


Sebenarnya Ayam Masak Kicap ni mak aku masak masa sama ngan Sayur Lemak Putih Pucuk Mengkudu dengan Sambal Belacan + Budu hari tu..
Aku ngan abanhg memang xmakan la sayur pahit tu..
Memang ada Ikan Goreng tapi xkan abang nak makannyer ikan ...
Abang hanyaj nak makan kalau ada ayammm..
Sebab tu mak aku cakap mak aku buat Ayam Masak Kicap ni...
Masak Kicap memang dah selalu mak akj masak..
Tapi dah lama juga mak aku x buat...
So...bila mak aku masak hari tu..
Mmmmmmm...rasa enak bangettt sih...!!!
Rasa sedappppp sangat...
Bau dia pun sedappppp sangat...



Mak aku cakap bau dia sedap senab guna Rempah Masak Kicap brand Mak Siti ni...
Mak aku kata bau rempah dia memang fresh...
Mungkin sebab tu rasa juga jadi sedap...



Mak aku kata masak sempoi jer...
Just guna basic ingredian jer...

AYAM MASAK KICAP MELELEH..mak aku
¼ ekor ayam- potong & gaul garam kunyit
½ paket rempah masak kicap Mak Siti
1 biji kentang- potong wedges dan goreng
1 biji tomato buah
5 cili padi
1 sudu air asam jawa pekat
1 biji bawang besar
Beberap hiris halia
¼ cawan kicap manis
½ cawan minyak

1.Panaskan minyak dan goreng ayam yang siap digaul garam kunyit hingga ayam masak
2. Tinggalkan agak- agak 2 sudu minyak dalam kuali
3. Tumis halia hiris dan masukkan rempah masak kicap.
4. Tambah air agak- agak 1 cawan dan masak hingga memdidih.
5. Tambah kicap bersama ayam dan kentang.
6. Masukkan pula cili padi yang dibelah,tomato buah yang dipotong serta air asam jawa.
7. Masak sekejap hingga semua bahan lembut dan sesuaikan rasanya...


No comments:

Post a Comment