Sunday 30 April 2017

KOPI VIETNAM

Mai Secawan...!!
Eh, tu kopi Radix...
Ni Kopi Vietnam...!!
Kopi Susu Panas..
Mak aku cakap Kopi Vietnam memang kena minum campur susu pekat...
Kalau buat Kopi O kureng skit..


Serbuk Kopi dari Vietnam..
Mak aku cakap kopi ni kirim jer kat orang yang gi Vietnam....
Dah lebih sebulan ..tapi baru hari ni buka pack Kopi tu..
Kata mak aku...
Kalau kat Malaysia minum Teh Tarik Kaw yang menjadi budaya..!!
Kalau kat Vietnam Kopi Susu yang bersepah dijual sepanjang jalan dan gerai
Mmmm...
Baru jer tengok kat AFC...
Martin Yen masak Roti Vietnam..
Dalam roti tu dimasukkan kopi susu..
Pastu nak makan cicah lak ngan Susu Pekat yang dicampur kopi pekat..
Pergh...segalanya kopi..!!



Ni Kopi Vietnam yang mak aku beli dolu
Yang ni memang mak aku beli sendiri kt Vietnam..
Mak aku kata yang ni versi 3 in 1...
Tuang je dalam air panas...


Tengok pic kat belakang pack tu pun nampak menarik...

Macam petik buah berry jer..
Tapi mak aku cakap buah kopi memang spesis buah berry



Siap ada 6 pic kronologi dari gadis cantik tengah petik buah kat pokok kopi..
Kronologi tu maksudnya ikut urutan..
Kan belajar KOMSAS...ada teknik kronologi dan imbas kembali...
Pastu pic buah kopi...
Biji kopi...
Sampai lah jadi minuman kopi


 Bila cium serbuk kopi tu..
Mmmmm.....harumnyer..!!
Harum kopi lar...
xkan nak harum perfume Paris Hilton lak..
hihihihi...


 Mak aku cakap kopi Vietnam lebih pure sebab guna biji kopi panggang jer.
Kalau kopi kat Malaysia ni mak aku cakap lebih hitam sebab dicampur caremel dan bahan lain.
Mak aku kata dolu- dolu nenek buat sendiri serbuk kopi sendiri..
Uish....biar betik mak aku ni...!!!
Macamaner nak wat serbuk kopi..??
Mak aku kata atuk mak aku...mmm miyang aku la tu...memang ada pokok kopi..
Bila masak buah kopi akan dijemur hingga kering dan ditumbuk untuk buang kulit kopi..
Bila dapat biji kopi tersebut akan digoreng tanpa minyak hingga hitam..
Pastu mak aku cakap nenek akan masak pula caremel dari gula pasir dan gula perang..
Pastu dicampur biji kopi hitam tadi dan biar sejuk..pastu ditumbuk dan diayak..
Mmmm....
Aku dengar pun cam susah giler nak buatnya...
Tak boleh nak bayang pun apa yang mak aku citer tu
Tapi minggu lepas aku pernah tengok channel 703...rancangan " Food Source"..
Dia tunjukkan kay Indon...cara buat Kopi Paling Mahal.
Namanya "Kopi Luwak"
Buah kopi masak diberi kepada sejenis musang s " Luwak" dan esoknya najis Luwak tu yang mengandungi biji kopi dikutip dan dibasuh serta dikeringkan sebelum diproses menjadib" Kopi Luwak"..
Eiii...kalau aku ...memang x minum kot..
Harga dia pun dia beritahu SD30..
30 Dollar Singapura..
Mmm...kalau RM lagi la mahal...


Mak aku kata sebab Kopi Vietnam lebih feel kalau dibuat Kopi Susu,maka buka lah juga 1 tin Susu Pekat.
Kopi ni serbuk dia kasar- kasar..
Kalau ada Coffee Maker lebih baik..
Tapi dah xde coffee Maker...guna jelah penapis teh...
Mak aku cakap kalau kat Vietnam...Kopi Susu Ais memang terkenal..
Mmm...mak aku dah pernah gi Vietnam..
Aku lum pernah gi Vietnam..
Minum Kopi Vietnam pernah la..
Tu pun kat umah..



Aku suka Kopi Susu Vietnam ni...
Sedap dan pekat...
Abang pun suka..
Abang cakap rasa cam Hot Chocolate..!!
Hahaha...lagi dahsat..!!!

1 comment:

  1. Kalau nk buat bisnes vietnamese kopi, perlu modal bisnes, boleh cari Pinjaman Wang Berlesen di Malaysia, minta tolongan sini.

    ReplyDelete