Friday, 21 April 2017

KERABU BILIS


Kerabu Bilis...
Masam..masin..manis...pedas...
Semua rasa....


Lauk sempoi tengah lapar...
Hari Khamis nyer lauk...
Tapi sebenarnya ni lauk selera mak aku jer...
Aku makan juga..
Tapi mak aku yg pulun Kedah Pulun...
Hahaha....sebab aku sokong Pahang..
Hihihi....dah malas nak sokong tanah tumpah darahku KeyEl...
Jom..jom makan nasi dolu...
Laparrr do...!!!
Tapi kena la tunggu mak aku masak nasik dolu..
Pastu kna tinggu mak aku wat KERABU BILIS ni...
Jap nak tolong mak aku kopek bilis...


Mmmm...mak aku cakap xyah kopek plak bilis tu..
Sebab mak aku cakap tu bilis halus yang xyah kopek...


KERABU BILIS..mak aku
1 cawan bilis - goreng garing
1/2 bawang besar- hiris nipis
10 biji cilj padi- hiris nipis
1 biji limau nipis @ 3 limau kasturi
1/4 batang lobak merah
1/2 cawan kobis - hiris halus
1 tomato buah- belah dan hiris
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 sudu besar nam pla( sos ikan)
1 tangkai daun ketumbar


1. Siapkan bahan2....


2. Nam pla....mak aku cakap ni mak ismail  yang bagi...


3. Sepatutnya guna daun ketumbar...tapi sebab xde just guna daun sup..
Tapi mak aku cakap prefer guna daun ketumbar..barulah matching ngan kerabu ni...
Daun sup rupa nak sama tapi bau memang lain sangatttt...

4. Campur jer semua bahan...perah limau dan sesuaikan rasa....
Mesti ada masam...masin..manis...pedas ....All in One...


Nasi Putih...
Kerabu Bilis..
Telur Dadar Ranguppppp...
Haaaa....nanti aku minta mak aku tutorial TELUR DADAR RANGUP plak...
Sebab aku blum pass nak wat telur dasar versi rangup cam kat restoran makanan Thailand tu..
Kalau mak aku yang buat telur dadar tu mesti garingggg....kembong dan ranguppppp....
Mmmm....i like it...!!!



No comments:

Post a Comment