Tuesday 22 December 2020

SAMBAL BEBOLA DAGING RAMLY

 

Meatball Masak Sambal.Lauk semalam punya semalam. 


Masak  metball sambal ni untuk anak-anak bertuah 3 ketul tu sebab maknya nak makan Sayur Betik Masak Pedas. 


Depa orang-orang muda suka lauk-lauk moden macam ni. Saya  makan juga tapi sekadar makan tanpa feel. Saya lebih feel makan lauk sayur Betik Masak Pedas tu. 


Merah menyala sambalnya tapi tidak cukup pedas. Maka tambahlah cili padi. Semua lidah dalam rumah ni dah tebal sebab sudah dibiasakan dengan cili Bangladesh merah yang pedas berapi tu. 


SAMBAL BEBOLA DAGING
1/2 paket (30 biji) meatball Ramly
1 asam keping
1 sudu  teh garam
2 sudu teh gula perang
1 cawan cili blend

1 bawang besar

10 cili padi
1 bawang besar + 3 bawang putih -blend1

1/2 cawan minyak

1. Panaskan minyak & goreng meatball hingga nampak berubah warna.
2. Terus masukkan bawang & cili blend.
3.Masukkan asam, garam, gula dan masak hingga naik minyak.
4. Tambah bawang besar & cili padi. Sesuaikan rasa. 


8 comments:

  1. Replies
    1. Lauk expresa juga ni SK..Takyah nak tunggu defross lama-lama.

      Delete
  2. Kemerahan sambal mengamit selera.terkenang dulu makan kat hostel bebola daging buat sendiri masak dlm sos merah member tenong sblm makan pastu ckp mcm berak sembelit.ketuk kepala dia masa mkn jgn bayang yg pelik2

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Altenatif daging.. Hihihi..
      Macam WP boleh ganti sambal itik.. Mesti sedap.. Heee

      Delete
  4. IONQQ**COM
    agen terbesar dan terpercaya di indonesia
    segera daftar dan bergabung bersama kami.
    Whatshapp : +85515373217

    ReplyDelete
  5. Salam Puan, ini Ibu Cella ya mnulis? Puan terima kasih atas semua resepi Puan share. Parents saya asal utara juga. Puan, saya ni bukan duduk di Msia, jd saya nk tnya cili bangladesh rupa dia mcm mana? Senang saya minta tlg family saya kat Msia tolong beli and post ke saya di sini. Terima kasih Puan. Sgt appreciate usaha Puan share eecipes.

    ReplyDelete