Thursday 31 December 2020

ICE CREAM ROTI PELANGI

 

Roti Pelangi dengan Vanilla  Ice Cream 

Kata Cella tengah viral sekrang. 
Entahlah, saya tak tahu pun
Yang saya tahu tahun-tahun 90's dulu memang ada motor bunyikan loceng ting, ting, ting, ting! lalu  lalang kat kuaters setiap hari. Berlari la si abang & Adah turun beli ice cream kapit roti.. Masa Adah & abangnya masih kecil, adik saya Achik,pernah tinggal. dengan saya sekejap,masa baru posting KL. Setiap petang, dia sampai rumah dulu dari saya. Jadi, dia akan amik budak 2 ketoi tu dari rumah baby sitter(Cella belum wujud) & bawa depa beli jajan bagai sementara tunggu saya balik.Biasanya maghrib baru sampai rumah. Babu & ice cream memang Achiknya belanja la. Tapi dulu ice creamnya yang pelangi. Roti bun tu putih plain sahaja. 
Sekarang dah sebaliknya. Roti pula yang pelangi, Ice cream plain. Gitulah kitaran hidup pun. Hari ni suram,esok gembira. Suka duka silih berganti. 

Hari tu nampak roti pelangi ni. 
Cella cakap nak beli makan ngan ice cream. 
Rotinya super fluffy, dah macam kapas. 
Saya tak minat sangat roti yang terlalu lembut gebu macam tu. Pada saya macam makan cotton candy jer. Saya suka roti yang keras. Kalau dapat sourdough bread, huh sukanya saya. Roti yang kasar-kasar texture dia macam tilam dunlop dulu-dulu. Hihihi
Rasa puas gigit, kunyah lama-lama baru telan. Rasa puas dimulut, ditekak dan kenyang dia lama. Pau pun macam tu, saya suka pau kampung yang kasar-kasar lubang nya. Kalau pau sekarang ni memang nampak cantik gebu putih melepak macam kapas tapi bila makan kurang feel.. Itu tekak saya la.. Selera kita tak sama. Bak kata mak saya, kalau semua selera sama, kain kat kedai tu tak payah buat banyak corak.. Hihihi.. 

Bila tengok warna pelangi ni saya teringat cikgu Sains saya masa darjah 6 dulu.. Sebenarnya dulu saya sekolah itulah cikgu kelas, itulah cikgu Bahasa Melayu. Itulah cikgu PJ, cikgu Ilmu Kesihatan, cikgu Tatarakyat, cikgu Matematik, cikgu Lukisan, cikgu Sejarah, cikgu Ilmu Alam, cikgu Sains. Semuanya cikgu tu borong ajar semua subject,merangkap cikgu kelas. Yang cikgu lain ajar hanya English & Agama. Yang nak cakapnya cikgu kelas iaitu Cikgu Shuib bin Ariffin(saya hafal nama bapak cikgu tu sekali.. Hihihi) merangkap cikgu Sains tu ajar formula nk hafal susunan warna pelangi. Formula warna pelangi tu susunannya dari atas ialah... 

Minah =Merah
Jumpa =Jingga
Kekasih = Kuning
Hati =Hijua
Bawa =Biru
Ikan = Indigo (biru nila) 
&
Ubi = Ungu

Formula tu masih melekat dalam kepala saya sampai hari ni. Walaupun masa sekolah menengah ada cikgu lain ajar formula yang lebih moden

Michael 
Jackson
Kena
Halau
Balik
India
Utara

Tapi saya lebih melekat dengan Minah. Mungkin sebab saya lebih jiwang dan kekampungan, maka Minah lebih melekat dari Micheal Jackson tu.. Hihihi

Kalau ice cream pula. Saya paling suka vanila & jagung. Paling saya tak suka perisa coklat. Coklat saya suka. Tapi kalau ice cream coklat saya tak suka sebab rasa macam tanah.. Hihihi

1 comment:

  1. Masa saya sekolah rendah cik gu kelas tapau semua mata pelajaran kecuali bahasa melayu dan agama.menjahit pun dia ajar sekali. ice cream jagung dgn vanilla memang sedap.cita rasa kita sama hi hi hi.tapi saya tak pernah pulak makan dgn roti

    ReplyDelete