Wednesday 30 December 2020

NASI LEMAK ALA KENNY ROGERS?

 Semalam pagi saya masak nasi lemak. Nasi lemak sambal bilis, sambal ikan & ayam goreng. Bunyi macam mewahnya lauk.. Tapi ayam ada 3 ketul sahaja. Itupun ayam goreng  frozen. Sambal Ikan tu pula semalam tu punya yang dimasak sambal dengan udang tu,udang habis, ikannya berbaki lagi sekor.Sambal bilis wajib la dah nama nasi lemak kan... Hihihi.. 

Ni Cella la kata Nasi Lemak Ala Kenny Rogers. Dia kata kalau kat Kenny Rogers set nasi lemaknya ada ayam goreng & ada 1 muffin.Saya tak tahu pun sebab seumur hidup seingat saya, saya pernah sekali sahaja kot masuk Kenny Rogers. Itupun saya masuk sahaja & tak makan pun... Jangan kata tak pernah masuk la.. Hihihi.. Nama sahaja dah lebih 20 tahun dok KL tapi saya  agak Jakun(guna perkataan jakun ni, jangan puak Jakun pula saman sudah.. Hihihu) 



Cella, kakak & abangnya saya pesan suruh amik ayam tu sorang seketul. Kebetulan hanya ada 3 ketul ayam goreng segera dalam freezer tu. Goreng untuk depa sahaja la. 


Semua makan alas dengan kertas nasi lemak ni. Sebabnya tiba- tiba pula sinki tu buat hal lagi sekali. Slow sahaja airnya. Jadi, saya letak kertas pembungkus makanan  ni & pesan semua.. Sapa nak makan, sila alas pinggan dengan kertas tu & hati-hati jangan kotorkan pingan.  Kertas tu memang ada stok untuk bungkua bekal


Depa lagi suka la.. Tak payah basuh pinggan. Lepas makan hanya lipat-lipat & buang dalam bakul sampah. Tapi tu la, sebab ayam hanya ada 3 ketul, nasi pula saya masak banyak. Memang tak habis la. Padahal saya masak sambal bilis banyak, Depa tak pandang la pulak nasi lemak biasa. Malam anak bujang tu keluar, beli pula char kue teow. Memang tak habis la nasi lemak tu. Nasib baik saya masak nasi lemak kukus, jadi boleh ulang panaskan supaya tidak basi. 


Mak punya.. Nasi lemak sambal ikan. Ni baki  sambal ikan semalamnya. Saya panaskan & tambah sekeping ikn tenggiri goreng..Jadilah sambal 2 jenis ikan. Tapi saya lagi suka ikan selayang ni..


Nasi lemak sambal ikan. Dulu zaman sekolah, kalau balik sekolah, kalau mak saya masak sambal ikan, sukanya. Tapi mak saya tak panggil sambal. Mak saya cakap ikan masak cabai. Kalau sambal ayam pun mak akn sebut ayam masak cabai. Hanya sambal bilis, udang atau sotong dipanggil sambal. Tapi kalau mak saya masak sambal ikan & ayam, mak akan letak serai & kunyit hidup masa giling cabainya. Ya Allah, sedapnya. Dapat gaul kuah pun dah sedap.Kuali yang mak masak sambal tu pun berebut gaul nasi dalam tu. Nasi yang digaul dalam kuali sambal tu sedap dia lain macam. 

8 comments:

  1. Haaa.. teringat dulu kami adik beradik pun selalu berebut gaul lebihan kuah dalam periuk, hihi.

    Seriuslah, Kenny Rogers ada nasi lemak ke sekarang??? Lama giler tak masuk KR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebanyakan kita dulu ada nostalgia gaul nasi dalam periuk @ kuali kuah kan.. Hihihi

      Delete
  2. Dulu kita makan sambai giling jugak..ya ampon sedap laaaaa

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...boleh saya tahu..pakai beras apa ya.pnjnag cntikk...basmathi ka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Ya beras Jasmine basmathi king...

      Delete