Wednesday 15 January 2020

AYAM KICAP PEDAS vs IKAN GORENG JER


Ayam Kicap Pedas
Lauk lunch hari Ahad


Dah lama juga mak aku x masak Ayam Kicap Pedas ni
Suka tul aku ngan lauk ni
Aku makn lagi banyak dari abang
Hahaha sebab abang tu dia nak keluar jumpa kawan
Kakak pun nak keluar jumpa kawan gak
Aku...??
Mmmmmm.....yer lah kiter dah x gi sekolah
Dah xde kawan
Hanya berkawan by online jer
Sib baik semua masih on group
Dapat la juga aku berkawan  secara maya
Huhuhuhu
Ya Allah,bagi la ada rezeki aku dapat result yang cemerlang & dapat sambung study kat Universiti Awam..
Aku nak ramai kawan macam zaman sekolah
Aku suka buat asigment
Baru rasa ada life...


AYAM MASAK KICAP PEDAS
½ ekor ayam-gaul garam kunyit dan goreng
3 biji kentang - potong wedges & goreng
1 bawang besar- hiris bulat
1/2 botol kecik   kicap lemak manis
1/2 cawan minyak
1pokok daun sup daun bawang
1 cili merah hiris
2 biji buah tomato masak
1 sudu teh asam jawa
2 helai daun limau purut

Bahan Blend:
10 biji cili kering- rendam air panas
1/2 bawang besar
3 bawang putih
2 hiris halia
2 hiris lengkuas
1 batang serai

1. Goreng ayam yang dah bubuh garam kunyit.Goreng pula kentang wedges.Toskan
2. Tinggalkan agak2 1/4 cawan minyak dalam kuali dan tumis bahan blend hingga naik minyak..
3.Masukkan kicap manis..kicap pekat dan asam jawa yang dibancuh dengan 1 cawan air.
4. Masukkan ayam..kentang,tomato ,bawang besar hiris bulat dan daun limau purut
5. Sesuaikan rasanya dan tutup api
 6. Taburkan daun bawang daun sup..


Ikan Slmon Goreng Garing
Haaaaaa...mak aku cakap bukan sebab have-have makan salmon i
Tapi ni mak aku beli kepala slmon
Mak aku kata nak masak kari
Tapi sebab xde serbuk kari
MAka ikan ti dipotong isinya & digoreng
Paling aku suka ekor dia
Sebab banyak skin
Crispy salmon skin
Acah-acah jer aku makan Salmon Skin Chips
Hihihihi


5 comments:

  1. Hai Dik Cella Cayang...
    Sedap ayam kicap pedas tu...
    Dah usaha..Dah DOA...
    In Sha Allah...ada kejayaan yang cemerlang..semoga dapat menjejakkan kaki ke puncak menara gading...muah ciked..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaa... Lamanya aunty ogy senyap.. Windu thau... Huhuhu
      Muah3

      Delete
  2. ini pun dah cukup menyelerakan, nyummmmmmm

    ReplyDelete
  3. Nasi goreng je.. scroll down soup ayam... Lagi poppadom.

    Lepas Tu free Tu yg best

    ReplyDelete