Thursday 16 January 2020

KEK PISANG CAVENDISH

Kek Pisang Cavendish
Bukan kek tu dari Cavendish
Tapi sebab guna pisanv Cavendish
Maka nama dia Kek Pisang Cavendish

Percaya tak
Yang kek pisang ni mak aku baking pukul 4. 30 pagi
Itu ok lagi sebab mak aku memang bangun awal setiap pagi...
Tapi lagi kena percaya bahawasanya pukul 4 pagi tu  adalah bersama aku
Haaaa... Nak caya x caya memang itu cerita betul

Kisahnya sebab hari Selasa tu aku kemaskan almari bilik mak aku..
Asingkan tudung yang masih dipakai & yv dh x pakai
Asingkan baju yang masih pakai & dah x pakai
Penat giler..
Lepas maghrib lepas makan  aku terlwna x sedar diri
Sedar-sedar jer rasa dah lama giler tido.
Tengok baru pukul 3 pagi
Puas pejam mata tapi dah memang xleh tidur sebab dah tidur lama sangat sejak pukul 8 malam sampai pukul 3 pagi
Sebab tu bunyi jer alarm mak aku set 4.30 pagi
Yezzzz aku oun bangun sekali
Terkezut monkey mak aku tengok aku bangun sekali
Hahahha mesti mak aku ingat aku dah insaf  nak solat tahajjut ker apa ker
Hihihihi..
Solat juga.. Tapi solat Isyak la 🤣sebab tidur pukul 8

Mak aku cakap nak baking kek pisang sebab ada pisanv cavendish


KEK PISANG CAVENDISH
1cawan pisang cavebdish lenyek
1cawan brown sugar
1 cawan telur ( +- 3 biji)
1sudu teh soda bikarbonat1sudu teh garam halus
1cawan minyak jagung
½sudu teh esen pisang
 2cawan self raising flour(tepung kek)

1. Campurkan pisang lenyek dengan soda bikarbonat & garam & biar 10 minit ( jika guna pisag emas  pisang akan jadi berurat hitam cantik)
2. Pukul gula perang & telur.
3. Masukkan esen pisang & tepung sikit demi sikit
4. Tuangkan minyak jagung & kacau sebati
5. Panaskan oven 180° selama 10 minit
6. Isikan adunan muffin kedalam  setiap cup ¾penuh

7. Bakar selama 20-25 minit bergantung kepada saiz kuih

Ni la pisanv cavsndish tu
Asalnya ada 8 biji
3 mak aku dah lenyek buat kek


 Tadaaaaaa
Dah siap kek pisanv
Syyyyy yang dalam paper cup tu aku request spy mak aku letak dalam tu
Senang aku nak makan


Sebelum subuh lagi penuh 1 rumah bau kek


Memang la sebelum subuh kena siap masak
Coz sekarang subuh lewat
Pukul 6.08 baru azan.

Pagi-pagi dah makan kek pisanv panz-panz
Cum kek ni x nampak fiber hitam pisang sebab vuna pisang cavendish
Mak aku kata bukan ssmua  pisang nampak urat'urat hitam tu

Ni sah citer bekal tortila & kek pisang
Mak aku ngan kakak bawa bekal kek pisang
Tapi kakal ngam abang juga baaa bekal tortila
Makan kek pisang ni waktu petang ngan teh O sedap wooo

No comments:

Post a Comment